”Et designikon kan ikke være trendy eller utdatert. Det må være tidløst for ikke å bli foreldet. Ikonisk design lærer oss noe – noe nyttig som kan forbedre livskvaliteten vår på alle måter”, sier Philippe Starck.

AXOR x Starck: Et designsamarbeid feirer 30-årsjubileum

Share on FacebookShare on LinkedinShare on TwitterLast ned som PDF

Design kan endre vår oppfatning og påvirke kulturen vår hvis den danner et passende uttrykk for et behov, en tidsånd eller en funksjon. Dette er lettere sagt enn gjort, fordi det er mye lettere å gjenkjenne de «riktige» formene og funksjonene senere enn midt i designprosessen. Uten eksepsjonelle personligheter som tar initiativ til å forme det aktuelle øyeblikket, ville vi derfor neppe sett noen endringer i våre omgivelser. Vi trenger designere med en visjon og et sterkt kreativt instinkt, og vi trenger gründere med fantasi og mot. Et av de beste eksemplene på dette er trolig Philippe Starck, som i år feirer 30-årsjubileet for sitt designsamarbeid med AXOR.

Philippe Starck, en av vår tids mest visjonære skapere, bruker design som et kreativt verktøy for å skape en tjeneste. Hans mange og allsidige verk viser hva som kan oppnås med nyskapende kreativitet, som med respekt og humor bryter med tradisjonelle mønstre og normer. I 1994 skapte Starck Salon d’Eau – ”vannstuen” – som kontrast til det tradisjonelle våtrommet. Det radikale og vellykkede konseptet endret bildet av baderommet totalt, og vi kan fortsatt se effekten i det moderne baderommet: Plassen endret seg fra standardfliser og stereotypt porselen til kvalitetsmaterialer, farger og sanselighet kombinert med moderne og elegante former som fortsatt tilbyr samme høye funksjonalitet.

I 1994 skapte Starck Salon d’Eau – ”vannstuen”.

”Philippe Starck har bidratt med mange banebrytende ideer til AXOR og resten av baderomsindustrien. De to viktigste: Ikke bare tenk på det enkelte objektet, men design hele rommet – og tenk på nytt samspillet mellom menneskene og produktene”, oppsumerer Olivier Sogno, Vice President for AXOR.

Fødselen til designmerket AXOR

Inntil for noen tiår siden var de fleste baderom bare funksjonelle våtrom. Ideen om å ønske å bruke mer tid på baderommet fordi det var en komfortabel plass var fortsatt fjern for de fleste. Det samme var ideen om å gjøre denne plassen mer personlig. Da Hansgrohe innså baderommets potensiale som et bo- og velværerom, grunnla selskapet sitt designmerke AXOR i 1993.

AXOR tok designerfaringene til søstermerket hansgrohe og bygde videre på dem. Men AXOR har samtidig utviklet sin egen tilnærming: Skal du bidra til nye utviklinger innen bad, må du gjøre det sammen med designere, interiørarkitekter og arkitekter. Frem til i dag har merket hatt samarbeid med et unikt bredt og mangfoldig spekter av designpartnere. Samtidig mener AXOR at reell fremgang er mer sannsynlig når alle involverte har størst mulig designfrihet og går i en åpen, anerkjennende dialog. Med denne tilnærmingen har AXOR nå i over 30 år og sammen med verdens beste arkitekter, interiørdesignere og designere utviklet visjoner for baderommet som oppholdsrom og kolleksjoner som tilbyr et mangfold av holdbare løsninger for det personlige baderommet og bruken av vann.

AXOR x Starck – et 30 år langt partnerskap

Det hele begynte med Salon d’Eau i 1994, som inneholdt kolleksjonen AXOR Starck. Bildet av det innovative baderommet gikk verden rundt: frittstående badekar, vask og toalett og kolleksjonens armaturer i et rom fullt av sollys og naturlige materialer – men ingen fliser. Det kjennetegner fortsatt ideen vår om moderne baderomsdesign i dag, fordi det ikke bare iscenesatte individuelle produkter, men hele arkitekturen i rommet. AXOR Starck-kolleksjonen har blitt et ikon innen baderomsdesign og er fortsatt en av de mest suksessrike kolleksjonene AXOR noensinne har lansert.

AXOR Starck.

”Et designikon kan ikke være trendy eller utdatert. Det må være tidløst for ikke å bli foreldet. Ikonisk design lærer oss noe – noe nyttig som kan forbedre livskvaliteten vår på alle måter”, sier Philippe Starck om sin første AXOR-kolleksjon. ”Med AXOR deler vi en dyp kjærlighet for vann. Vi kommer fra vann, vi er laget av vann, og vi trenger vann. Det gjør meg alltid trist når denne livsviktige skatten blir behandlet dårlig. Derfor ønsket jeg å jobbe for å beskytte og spare vann. AXOR hadde samme visjon. Hvis du vil spare vann, bør det ikke føles som en straff. Derfor kunne vi bare lykkes med å lage disse ikoniske armaturene hvis vi kunne presentere vann som noe spesielt verdifullt”, forteller Starck.

AXOR Starck 2-greps armatur.

Høsten 2012 skrev AXOR nok et kapittel i baderomshistorien: Designmerket presenterte AXOR Starck Organic sammen med Philippe Starck. Kolleksjonen setter nye standarder innen design og både bruk og opplevelse av vann. ”AXOR Starck Organic er preget av en ny måte å håndtere vann på – som sparer vann enkelt og harmonisk”, forklarer Philippe Starck. ”Formen stammer fra den nære forbindelsen mellom planter og menneskekroppen og skal minne oss om nødvendig samspill mellom oss og å spare vann.”

AXOR Starck Organic.

AXOR Starck V fulgte i 2015 – det mest innovative armaturet fra AXOR, en hyllest til vannets skjønnhet og magi. ”For første gang får vi muligheten til å virkelig oppleve vannet: bare vann og luft, virvel og fysikk”, sier Starck. Armaturets tut laget av gjennomsiktig krystallglass avslører en imponerende vannvirvel som leder vannet opp i en magisk foss.

AXOR Starck V.

Perfeksjon i produksjon og funksjon søkes også i dusjen: AXOR ShowerComposition ble presentert i 2023 og står for et nytt, moderne og tidløst formspråk i dusjområdet. De innebygde dusjmodulene overbeviser med imponerende dusjopplevelser i form av den komfortable PowderRain-strålen fra hodedusjen eller den vinkeljusterbare skulderdusjen. AXOR ShowerComposition tilbyr maksimal funksjonalitet med minimalt ressursforbruk.

AXOR ShowerComposition.

Samme år kunne AXOR Suite servantene og badekaret fullføre AXOR x Philippe Starck-baderommet. Hvert produkt er utført i et robust, holdbart SolidSurface-materiale med flytende konturer, presise kurver og en myk innside som gir et rent, moderne utseende med universell appell. Den er kun forsterket av spesiallagde metallbelegg på sidene av vaskene eller badekarhyllen. ”Nøkkelbegrepene for fremtiden og bærekraft er lang levetid, overføring og arv. Den nye AXOR Suite-servanten kombinerer metall med SolidSurface – et høyteknologisk materiale – og står dermed for uforgjengelighet og eleganse. Den er designet for evigheten”, forteller designer Philippe Starck.

AXOR Suite.

Partnerskapet mellom AXOR og Philippe Starck er ‚Designed for a lifetime‘ – gjennom årene har ingeniører og designere fra begge sider gang på gang funnet løsninger som har gjort det mulig å tenke nytt på baderommet.

Om Philippe Starck

Philippe Starck, verdenskjent skaper med mangefasettert oppfinnsomhet, er alltid fokusert på det essensielle, hans visjon: at skapelsen, uansett form, skal forbedre livene til så mange mennesker som mulig. Denne filosofien har gjort ham til en av pionerene og sentrale skikkelsene innenfor konseptet «demokratisk design». Ved å bruke sitt produktive arbeid på tvers av alle domener, fra hverdagsprodukter (møbler, en sitruspresse, elektriske sykler, en individuell vindturbin), til arkitektur (hoteller, restauranter som streber etter å være stimulerende steder) og marine- og romteknikk (mega yachter, romboligmodul), flytter han konstant grensene og kravene til design og er en av de mest visjonære og anerkjente skaperne av den internasjonale samtidsscenen.

Philippe Starck og Olivier Sogno, Vice President AXOR.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*