Charles De Gaulle Airport, Paris, Check-in area in Aerogare 2 (Terminal 2E) for international departures

Selskapene skal sammen skape fremtidens passasjeropplevelse med ambulerende agenter og bedre bagasjehåndtering

Operatøren av Norges 43 statseide flyplasser skal bli mer innsiktsdrevet med ny data- og analyseplattform

Norges statseide flyplasser er klar for et stort digitalt transformasjonsprogram gjennom et utvidet, langsiktig partnerskap mellom Amadeus og Avinor, som innebærer at flyplassoperatøren utvider bruken av Amadeus’ teknologiløsninger.

Sentralt i partnerskapet er en forpliktelse til å sammen skape fremtidens passasjeropplevelse med passasjertjenester som kan leveres fra hvor som helst og ved hjelp av ulike enheter, i stedet for faste servicesteder som innsjekkingsskranker.

Denne visjonen innebærer at innsjekkingsagenter på Avinors flyplasser kan vandre rundt i avgangshallen for å betjene passasjerer fra flere ulike flyselskaper ved hjelp av en app på nettbrett eller mobil. Den ambulerende betjeningen vil kunne ta pass- eller biometriske data og enkelt skrive ut bagasjelapper eller boardingkort fra en hvilken som helst automat i terminalen. Dette vil gjøre at passasjerene ikke lenger trenger å stå i lange køer, men kan i stedet sjekke inn og levere bagasjen sin fra hvor som helst i terminalen.

Som en del av transformasjonsprogrammet, vil Avinor’s 43 flyplasser i Norge oppgradere bruken av Amadeus’ Cloud Use Service (ACUS) på mer enn 800 servicepunkter, samt begynne å drifte konsernets 250 selvbetjente innsjekkingsautomater med Amadeus-programvare. Avinors flyplasser har også mulighet til å aktivere biometri for ulike steg i den totale passasjeropplevelsen, inkludert innsjekking, tilgang til lounger og ombordstigning, noe som reduserer manuelle dokumentkontroller og fjerner ytterligere friksjon fra passasjeropplevelsen.

I tillegg til knutepunktet i Oslo, driver Avinor flere mindre flyplasser som betjener avsidesliggende steder med relativt lite trafikk i lavsesongen. Selskapene ser for seg at disse mindre flyplassene kan administreres uten behov for kostbar infrastruktur som innsjekkingsskranker eller informasjonsskjermer, og at Avinor kan fjernstyre dem ved hjelp av mobile enheter som iPads som er koblet til Amadeus’ skytjenester.

Tjenestene inkluderer også bruk av Amadeus Airport Insights, en avansert data- og analyseplattform. Ved å utnytte AI og maskinlæring gjør denne plattformen Avinor i stand til effektivt å analysere millioner av data fra ulike berøringspunkter i terminalen, noe som forbedrer beslutningstaking og passasjeropplevelsen betydelig.

Denne innsiktsdrevne tilnærmingen betyr at Avinor vil få tilgang til prediktive analyser og proaktive varsler som støtter bedre beslutningstaking. Driftsteamene vil vite hvor lang tid passasjerene tilbringer i ulike områder av terminalen, og vil proaktivt kunne identifisere flaskehalser i passasjerflyten og forutsi perioder med høy eller lav etterspørsel for å fordele ressursene bedre.

Simen Bergsrud, leder for digitale tjenester i Avinor, sier«Våre flyselskapskunder og reisende forventer en moderne flyplassopplevelse med minimal kø og en rask, hyggelig og effektiv service. Teamene våre vil jobbe hånd i hånd med Amadeus for å skape en enestående passasjeropplevelse som bidrar til å bringe gleden med flyreiser tilbake. Teknologien utvikler seg raskt, og vi ser for oss en fremtid med mindre terminalutstyr og en mye mer fleksibel tilnærming til å betjene passasjerene.»

Yann Guillemain, SVP EMEA Airport & Airline Operations, Amadeuslegger til: «Avinor har lenge vært ledende innen teknologisk innovasjon og har en sterk tro på at ny teknologi kan redusere driftskostnadene og forbedre flyplassopplevelsen. Dette er en fleksibel kontrakt som innebærer at Avinor tar i bruk et bredt spekter av våre eksisterende produkter, men jeg er spesielt begeistret for den utviklingen teamene våre skal skape i fellesskap for å utvikle helt nye måter å betjene passasjerene på.»

For å redusere kostnadene og gi passasjerene bedre service, omfatter partnerskapet en rekke ytterligere oppgraderinger bagasjehåndtering og -sporing, samt hvordan meldinger utveksles mellom ulike aktører på flyplassen ved å gå over til nye digitale systemer.

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*