Amazon utfordrer Google med ny annonseplattform
Amazon utfordrer Google med ny annonseplattform

Amazon, som er mest kjent som verdens største nettbutikk, har de siste dagene kommet med flere spennende nyheter: For det første  utfordrer de Googles annonseforretning Adwords (50 milliarder USD per år) og Microsofts Bing Ads ved å lansere sin egen plattform kalt Amazon Sponsored Links. Amazon har enorme mengder med brukerdata om interesser, kjøpehyppighet, kjøpekraft, geografi osv fra sitt omfattende kunderegister, og vil i første omgang erstatte Google-annonser internt på Amazon.com. Det er høyst sannsynlig at annonserer vil sette pris å få en ny aktør som kan konkurrere med de to store, og at de samtidig får tilgang til 250 millioner aktive brukere på Amazon.com, hvor annonsene kan skreddersys basert på Amazons egne brukerdata. Plattformen vil også gjøre det mulig å tilby andre portaler og nettsteder visning av Amazon-annonser, på samme måte som AdWords gjør i dag. Da vil Google både tape annonseinntektene fra Amazon og få en ny og dyktig konkurrent på tredjepart

For det andre kjøper de Twitch (twitch.tv), en portal for deling av spillopplevelser som har nådd ufattelige 50 millioner brukere. Amazon betaler 970 mill USD for selskapet, som tidligere har vært i diskusjon med Google om kjøp.

Twicth spilldelingsplattform kjøpes av Amazon
Twicth spilldelingsplattform kjøpes av Amazon

På twitch.tv kan Amazon utvide markedet sitt, og nå fremtidens kunder. Portalen har nok en vesentlig lavere gjennomsittsalder enn Amazon-kunder generelt.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*