Friends Riding Bicycles In A City. Cycling in pedestrian zone and making selfie.

Amadeus avdekker årlige trender for hva reisende forventer seg i det kommende året:

Influensere blir agenter, business class-prisene deles opp, kunstig intelligens modnes, musikkturisme styrer etterspørselen og eVTOLs er snart klare for avgang.


Reisebransjen er i rivende utvikling. Amadeus har, basert på egne data, bransjeledende innsikter og ekspertanalyser fra alle deler av sin organisasjon, sett på hva som kan være på gang for neste år i sin årlige reistrendsanalyse. I år har man identifisert fem nyutviklinger som har som mål å skape bedre og mer meningsfylte reiseopplevelser for både planeten, økonomien og den reisende.

Johan Nordqvist, Administrerende Direktør, Amadeus i Skandinavia, sier: «Etter en periode med refleksjon og omstilling de siste årene, begynner vi nå å se en mengde nye ideer i bransjen vår.

Generativ kunstig intelligens (GAI) vil bli stadig mer betydningsfull på tvers av hele bransjen, og elektriske flytaxier er snart klare for take-off. Å gjøre det vi elsker mest, enten det er å reise for å se våre favorittartister eller å følge i de digitale fotsporene til influensere, kommer til å drive bookinger til neste år. Og flyselskapene fortsetter å tilpasse sine produkter og tjenester for å imøtekomme nye behov og preferanser.

Det er masse spennende å se fram til, og Amadeus kommer til å fortsette samarbeide tett med alle våre partnere for å gjøre reiseopplevelsen bedre for alle.»


Musikkturisme

Etter den sosiale isoleringen under pandemien, hvor band og artister var satt på pause i månedsvis, har vi sette en boom av konserter og festivaler i år, basert på vårt iboende behov for og ønske om tilhørighet. Denne trenden forventes å akselerere inn i 2024.

Det britiske bandet Coldplay offentligjorde nylig sine turnédatoer for neste år, noe som lokker fans fra hele verden. Statistikk fra Amadeus tyder på at Coldplays konsertdatoer i Romania og Hellas i 2024 hadde en betydelig påvirkning på søke- og bookingsvolumene i begge landene.

Taylor Swift kommer også til å fortsette sin turné inn i 2024 – og også dette fortsetter å påvirke det globale reiselivet. Ifølge en pressemelding fra Amadeus nylig, har man analysert søk på flyreiser rundt datoene for hennes opptredener i Asia, og sett en klar sammenheng mellom bookinger og hennes konserter.

Influensere blir reiseselgere

Sosiale medier har lenge spilt en viktig rolle i inspirasjonsfasen for reiser, men nå skjer det en endring. Influensere er ikke lenger bare kilden til inspirasjon, men gir mulighet til å booke direkte i sine ulike kanaler. Kjente influensere som Ana Hernández Sárria, reisefotografen Rafael Fernandez Caballero, reisebloggeren The Blonde Abroad, yoga- og bevegelsescoachen Sjana Elise og den heltidsreisende innholds-skaperen Alyssa Ramos, designer og arrangerer alle egne gruppereiser.

Framveksten av disse såkalte «Agents of Influence» har blitt hjulpet opp og frem mye takket være e-handelsplattformer som Thatch, Luxury Travel Hackers og Trova Trip, som Inc rangerte som nummer 236 av de 5 000 raskest voksende selskapene i USA i 2023. Denne teknologien gjør at influensere som bruker Instagram, YouTube og TikTok for eksempel kan dele en bestillingslenke direkte på sin profilside og også håndtere betalinger.


Luftrommet blir elektrisk

I takt med at luftforurensingen øker og byer har blitt stadig mer overbelastede, vil vi trolig se en elektrifisering av luftrommet («electric skyways») som en mulig del av løsningen på problemet. Dette betyr at flygende taxier, elektriske fly som kan lande og ta av vertikalt (eVTOL), og andre typer elektriske fly og helikoptre kan tilby flyreiser med mindre utslipp eksempelvis innenfor byområder, til satelittflyplasser, ut til distriktene og mellom øyer.

Det kan høres svært futuristisk ut, men den tyske flyfabrikken Volocopter planlegger å levere en flåte av elektriske VoloCity eVTOL allerede til OL i Paris i 2024, noe som gjør det til ett av de første elektriske flytaxi-nettverkene.

I USA tar Joby Aviation sikte på å starte kommersielle eVTOL-flyvninger fra 2025 og har signert samarbeidsavtaler med Delta Air Lines og det japanske flyselskapet ANA, som ønsker å tilby e-taxifly under Expo 2025 i Osaka. I Storbritannia har Virgin Atlantic investert i en flåte av Vertical Aerospace eVTOL, og har også som mål om å betjene tilby enkle by-til-by reiser med elektriske fly så tidlig som i 2025.


Kunstig intelligent kundeservice

Generativ kunstig intelligens (GAI) gir stadig større verdi for forbrukerne i den digitale planleggingen av reiser, blant annet ved at søk og rådgivning blir hyperpersonifisert og stadig mer intuitivt. I stedet for å velge ulike filtre for å finjustere et søk på en metasite eller hos et online reisebyrå (OTA), kan reisende i stedet gi instruksjoner til en intelligent chatbot på samme måte som man ville gjort til en menneskelig reiserådgiver.

For eksempel fungerer en ny ChatGPT-plug-in fra Expedia som en virtuell reiseassistent som lytter til kundenes behov og gir umiddelbare anbefalinger for hotell og reiseruter, med direkte lenker til bookingsmuligheter.

Neste generasjon av GAI-drevne kundeservicetjenester kommer også til å ha utviklet enda større tålmodighet og empati. Dette vil da ytterligere redusere arbeidsmengden som ansatte må legge på områder som ettersalgshåndtering og oppfølging av kundeanmeldelser, og dermed frigjøre tid og kapasitet til å i stedet gi ekstra menneskelig service på mer kompliserte og spesialiserte forespørsler.


Business ”light”

Det er stadig flere reisende som ønsker å sitte lengst frem i flyet, og flyselskapene har derfor sett en mulighet til å tilby mer overkommelige og tilgjengelige businessklasse-priser ved å skille ut ulike fordeler.

I 2019 var Emirates et av de første flyselskapene som lanserte spesielle businessklassebilletter uten tilgang til lounge, begrensede muligheter for setevalg og ingen oppgraderingsmuligheter. Qatar Airways fulgte etter, og tilbød en Business Class Lite-pris, der de reisende måtte betale ekstra for loungetilgang eller endring av reisedato eller -tidspunkt, samtidig som de tjente opp færre Avios/Qmiles.

Ettersom denne trenden tok av, begynte både Finnair og Zipair fra Japan i 2021 å tilby «basic» businessklassebilletter, mens Air France og KLM la til Business Class Light-priser i 2023.

I den andre enden av skalaen, installerer dog flyselskapene også romsligere «luksusseter» på busniessklasse på rad 1, kun tilgjengelige for et fåtall kunder. Eksempler på dette er den nye Upper Class Retreat Suite fra Virgin Atlantic, Prime businessklasse fra Condor, Air France’s seter ved skilleveggen på sine omkonfigurerte B777-300ER og Jet Blues Mint Studio på sine A321LR-fly.

Beviset på at denne trenden fortsetter inn i 2024 er nyheten fra Air New Zealand, som legger til fire eller åtte rader av et nytt Business Premier Luxe-produkt, mens Lufthansa fra 2024 kommer til å tilby sju ulike typer av Allegris business class med ulike fordeler til ulike priser.

For å laste ned hele trendrapporten, klikk HER

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*