Vision-Box er en ledende leverandør av biometriløsninger for flyplasser, flyselskaper og grensekontrollmyndigheter. Oppkjøpet markerer et viktig steg på veien mot en helintegrert reiseopplevelse.
Amadeus’ oppkjøp av Vision-Box kommer å gi nye muligheter innenfor biometrisk hardware og software, og med dette kan Amadeus også legge til løsninger for grensekontroll i sin portefølje. Ved hjelp av selskapenes kombinerte løsninger kommer man nå til å kunne levere en fullstendig sømløs og helhetlig passasjeropplevelse – fra booking til ankomst på flyplassen, ved ombordstigning og på grensekontrollen.
Bruken av biometri i grensekontroll forventes å øke betraktelig i de kommende årene. Biometric Research Group anslår at den globale biometrisektoren kommer til å vokse til 86,1 milliarder USD i 2028, sammenlignet med antatt verdi for 2023 på 47,8 milliarder USD. Denne veksten drives frem av reisebransjens økede fokus på digitaliseringen av passasjer-reisen for å forbedre den totale reiseopplevelsen, samt å møte operativt press og å levere på forskriftskrav.
Vision-Box er et rasktvoksende, globalt selskap med forventede inntekter på 70 millioner euro, og en beregnet normalisert EBITDA på nær 20 millioner euro for 2023. Selskapet eies delvis av Keensight Capital, et private equity-fond som er spesialiserer seg på pan-europeiske «Growth Buyout»-investeringer. Amadeus har kjøpt privateide Vision-Box for en avtalt pris (EV) på ca. 320 millioner euro. Som en del av oppkjøpet kommer Vision-Box’ ca 470 ansatte til å gå over til Amadeus.
Decius Valmorbida, President, Travel, Amadeus, kommenterer: «Biometri er en strategisk og raskt voksende bransje, og med Vision-Box på laget kan vi øke veksttakten vår på dette området ytterligere. Med en portefølje som er svært komplementær til Amadeus’ nåværende tilbud til flyplasser og flyselskaper, kommer våre felles løsninger nå til å kunne levere en sømløs passasjerreise fra booking til boarding.»
Miguel Leitmann, Founder & CEO of Vision-Box, legger til: «Jeg ser utrolig spennende vekstmuligheter for Vision-Box når vi nå blir en del av Amadeus, som er en ledende aktør innenfor reiseteknologi og med en global tilstedeværelse.. Sammen kan vi levere det neste store steget i reiseopplevelsen; å forene alle individuelle aktører og systemer i ett felles, digitalt integrert og organisert økosystem.»
Biometri-teknologi er med på å skape ekstra verdi for både flyplasser, flyselskaper og deres passasjerer. IATA’s Global Passenger Survey 2023 viste at 75% av de reisende er positive til å bruke biometriske data i stedet for å vise pass eller boardingkort for å få raskere prosesser på flyplassene.
En annen fordel med denne teknologien er at det kreves mindre flyplasspersonale til å hjelpe til når kontaktpunktene er utstyrt med biometri. Dermed kan disse i stedet ta hånd om mer komplekse kundeforespørsler og fokusere på å levere bedre service på flyplassen.
Foto: Mynewsdesk/Amdeus