Bjørn Kjos og hans styre kjører en tøff linje på flere hold(Foto:Norwegian)
Bjørn Kjos og hans styre kjører en tøff linje på flere hold(Foto:Norwegian)

 

 

Flyselskapet Norwegian fraktet 4,9 millioner passasjerer i første kvartal som er en økning med 24 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Trafikkveksten (RPK) var på hele femti prosent, noe som henger sammen med at hver Norwegian-passasjer nå flyr adskillig lenger enn de gjorde for ett år siden, skriver Norwegian i kvartalsrapporten. Styret i Noregian kjører en hard holdning i forhandlingene med de ansatte i Danmark-Norge og Bjørn Kjos venter økt konkurranse i Norden fremover. Norwegian peker på at passasjerveksten sterk og fyllingsgraden god tross svakt resultat, som påvirkes av innleie av erstatningsfly og svak valuta.

– Første kvartal er normalt sesongmessig svakt og denne gangen er tallene også påvirket av den svake norske kronen mot dollar og euro, samtidig som innleie av fly virker negativt på kvartalsresultatet. På den positive siden er passasjerveksten sterk og fyllingsgraden øker, til tross for kraftig produksjonsvekst. At det er sterk konkurranse i Norge gjenspeiler seg i prisene, men denne konkurransen blir Norwegian stadig bedre rustet til å møte, skriver Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Flyr lenger enn før

Konsernsjef Kjos venter en produksjonsvekst (ASK) på 40 prosent i 2014, inkludert langdistanseflygningene. Veksten fra øvrige flygninger øker med flere Boeing 737-800-fly og gjennom å øke den gjennomsnittlige flydistansen.

– Norwegian kan beslutte å justere kapasitet for å optimalisere ruteporteføljen avhengig av utviklingen i den generelle økonomien og i markedet, heter det i rapporten.Enhetskostnaden i første kvartal (CASK) falt tre prosent til 0,45 kroner, fra 0,47 kroner i samme periode ifjor. Med en drivstoffpris på 950 dollar per tonn og en dollarkurs på 6,00 kroner for 2014,sikter Norwegians mot en enhetskostnad (CASK) «i området rundt 0,40 kroner» i 2014, skriver Norwegian i pressemeldingen.

Mange forsinkelser

– Norwegian vil fortsette å utnytte sin økte konkurransekraft som realiseres gjennom fortsatt kostnadseffektivitet, og fra å introdusere større maskiner med lavere driftskostnader, sier Kjos, og legger til at 14 nye Boeing 737-800-fly vil bli levert selskapet i inneværende år. Norwegian inviterte til presentasjon av kvartalsresultatene samtidig som Parat orienterte om en begrenset streik blant de kabinansatte. I tillegg har Norwegian ventet på en avklaring fra transportmyndighetene i USA vedrørende satsingen over Atlanteren, ogselskapet har hatt lange forsinkelser med sine Dreamlinerne, men med en produksjonsøkning på 48 prosent (ASK). Fyllingsgraden i flyene var på 77 prosent i første kvartal, opp en prosent sammenlignet med samme kvartal året før. Justert for ekstrakostnader og svak valuta i første kvartal ble kostnadene (CASK) redusert med ni prosent, skriver selskapet i pressemeldingen.

Flere nye fly

Norwegian har inngått avtale om leveranse av tre nye langdistansefly av typen Boeing 787-9 Dreamliner. To av flyene vil bli levert i 2016 og ett i 2017. Dette er den helt nye, enda mer miljøvennlige og større Dreamliner-modellen som skal settes i kommersiell trafikk i år. Norwegian fortsetter dermed å bygge ut den internasjonale virksomheten og har inngått avtale om å lease tre langdistansefly av typen Boeing 787-9 Dreamliner. Norwegian skal etter planen sette to av flyene i trafikk i 2016 og ett i 2017. Norwegian har i dag fem langdistansefly av typen Dreamliner 787-8 i flåten og ytterligere tre i bestilling. I tillegg har selskapet seks fly av typen 787-9 Dreamliner i bestilling. Med de nye avtalene som nå er inngått vil selskapets langdistanseflåte i 2018 bestå av 17 fly, skriver Norwegian i en pressemelding..

 

 

Bjørn Kjos opplever kraftig vekst i Norwegian(Foto:Norwegian)
Bjørn Kjos opplever kraftig vekst i Norwegian(Foto:Norwegian)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*