Jeff Bezos kjøpte Washington Post 5. august( Amazon.com Inc)

(Sillicon Valley/Oslo) Amerikanske Amazon.com og kinesiske Ali Baba (registrert på Cayman Islands) vil inn på det nordiske postpakkemarkedet. Posten/Bring og svensk-danske Postnord er statlige selskaper med lav fleksibilitet og store faste kostnader. Distribusjonsselskapet helthjem, som er en del av av Schibsted, Polaris og Amedia, kan sette inn en hær av avisbud for å levere pakker raskt og effektivt hjem i Norge, skriver Nordic News.

Amazon ønsker etter det Nordic News erfarer, å sikre seg det beste leveringsnettverket med «last mile distribusjon» i Norge. Schibsted, Polaris og Amedia sitt distribusjonsselskap, Helthjem vil gjerne samarbeide med Amazon. 

-Med Norges raskeste levering hjem på dørmatten 7 dager i uken, har Helthjem en sterk posisjon i markedet for å tilby Amazon et unikt samarbeid, sier kommersiell direktør i Helthjem, André Braathen i en samtale med Nordens Nyheter.

-Helthjem har siden oppstarten vokst over 100% årlig og vi kaprer stadig markedsandeler fra de store kjente logistikkaktørene. Vi ser det er en tydelig etterspørsel etter rask hjemlevering, til en fordelaktig pris. Skulle Amazon ønske Norges beste «last-mile» logistikk er vi klare for oppgaven, sier Andre Braathen med et smil. Han sier til Nordens Nyheter at han ikke kjenner detaljene Amazons nylig inngåtte avtale med svensk-danske Postnord, men om Amazon ønsker hjemlevering vil det være naturlig å samarbeide med helthjem. 

Klar for oppgaven

-Vi klar for oppgaven, sier Andre Braathen, kommersiell direktør i Helthjem Media i Schibsted. Han sier til Nordens Nyheter at han ikke kjenner Amazons nylig inngåtte avtale med sven-danske Postnord i detalj. Polaris Media kjøpte nylig 34 prosent av logistikkselskapet Helthjem Netthandel, som var heleid av Schibsted Distribusjon. Det skjedde etter en rettet emisjon. Selskapet har vært heleid av Schibsted etter at Amedia solgte seg ut i fjor høst. Polaris Media, hvor Schibsted eier 29 prosent, bidrar nå med penger til videre vekst, noe som styrker selskapets muligheter for å lykkes, ifølge en pressemelding fra Schibsted.

Svensk-dansk avtale

Amazon.com Inc har nylig inngått en avtale med svensk-danske Postnord, trolig om bl.a. «Last Mile Logistics». Nå vil Amazon.com Inc vil samarbeide med Schibsted-konsernet i Norge og Norden. Medieselskapet har som kjent store svenske investeringer. Det norske oljefondet har investert 57,6 milliarder kroner i amerikanske Amazon ifølge Norges Banks beholdningstall for 2018. Etter det Nordens Nyheter erfarer leter Amazon etter samarbeidspartnere i Norge etter avtalen med Postnord.

Andre Braathen i «Helt hjem» er klar til å ta imot Amazon(Foto: Helt Hjem/Schibsted)

Schibsteds distribusjon startet i 1767, levering av Norges eldste avis « Adresseavisen» i Trondheim. I 1945 var avisbud mangelvare, men idag sitter Schibsted med 3500 medarbeidere i 5-6 ulike distribusjonsselskaper. Abonnement og salg av aviser faller( ikke Aftenposten Junior). Med økende netthandel , dukker et helt nytt forretningsområde frem, der Amazon kan være interessert i å komme inn på eiersiden i Schibsteds distribusjonsselskaper med 3.500 ansatte.

Nordisk netthandel

Helthjem kan i dag tilby Norges raskeste og enkleste hjemlevering. Det er blant annet full sporing på alle pakker, levering i helger og bransjens største maksmål på pakkene.

Helthjem har også 100 prosent geografisk dekning gjennom et samarbeid med over 1500 utleveringssteder over hele landet, skriver Mynewsdesk.

– Hjemlevering er noe vi virkelig brenner for, fordi vi mener det er fremtidens netthandel, og vi skiller oss nå ut i bransjen. For å ta et eksempel: Med oss som leverandør kan du bestille en vare på fredag, og få den på døren – før frokost – allerede på lørdag. Det er lynrask helgelevering, sier senior logistikkonsulent i Helthjem Netthandel, Ken Larsen.

Og etter stødig vekst i Norge etablerer nå Helthjem seg i Sverige, hvor distributøren tar stadig nye markedsandeler blant svenske nettbutikker, som sender varer inn i Norge.- Vi har stor tro på videreutvikling som bedrift gjennom dette samarbeidet med Unifaun, og ser virkelig frem til å jobbe sammen i tiden som kommer. Innovative, fremtidsrettet og fleksible. De tikker alle bokser, sier Larsen.

Får stadig kunder

Helthjem og Unifaun har allerede fått flere felles kunder, og en av nøkkelfaktorene bak en sømløs opplevelse er fleksibilitet i Unifauns programvare. For eksempel tilbyr Unifaun et produkt som ikke trenger den “vanlige” implementeringsprosessen.- Unifaun har laget en veldig smidig løsning for valg av transportør og produkt i utsjekken, som skiller seg litt ut på markedet i dag. Dette er en av mange spennende tjenester vi ser frem til å jobbe med og utvikle videre sammen med Unifaun og våre felles kunder, sier Larsen.Unifaun ønsker nå styrke sin kundebase i Norge videre, ved å jobbe hardt for innovasjon og stor fleksibilitet. Logistikkrådgiver i Unifaun, Eivind Lappegard, er klar på at firmaet ønsker å passere nye barrierer.

Gammel utgått postavtale

Det kinesiske netthandelsselskapet Ali Baba lever fortsatt godt på «gratis» porto for pakker til Norge. Posten Norge er gjennom en gammel postavtale pålagt å levere pakker fra såkalte «utviklingsland» til fast lavpris, som er åtte kroner for en pakke på tre hundre gram. Årsaken til denne skjevheten er bestemmelser i den internasjonale postunionen(UPU). Ifølge konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge er systemet gammelt og utdatert. Disse bestemmelsene er laget for å subsidiere brev og dokumenter fra utviklingsland til industrialiserte land og aldri ment for netthandel.

-Vi taper penger på alle varer i brev som sendes fra disse landene. Når vi ser e-handelen vokse fremgir det en del meget uheldige konsekvenser for slike som oss, men også for konkurransen mellom nettbutikker. Det gir en konkurransefordel å drive fra Kina og det er uheldig, sier Mejdell til Avisa Nordland. Norge har i mange år prøvd å endre UPU-systemet, men har ikke nådd frem sier Mejdell videre.

Posten Norge er gjennom en internasjonal postavtale pålagt å levere pakker fra såkalte «u-land» til fast lavpris – åtte kroner for en pakke på 300 gram. Grunnen til skjevheten er bestemmelser i den internasjonale postunionen, UPU. Ifølge Mejdell i Posten er systemet gammelt og utdatert. Det ble laget for å subsidiere brev og dokumenter sendt fra utviklingsland til industrialiserte land og aldri ment for netthandel.

  • Netthandelsmarkedet vokser i et enormt tempo. Samtidig forventer dagens forbrukerne rask, enkel og rimelig levering helt hjem til døren. I 2020 er det forventet at det vil handles 85 millioner pakker på nett, nesten tre ganger så mange som i fjor. Flertallet ønsker i dag hjemlevering, og dette tallet vil bare fortsette å øke. Det sier litt om potensialet vårt. Vi har en ambisjon om å “eie hjemmet” som leveringspunkt i fremtiden, sier Angen.

Deltakerne i distribusjonsnettverket «Helthjem» ligger i front i den digitale utvikling. Den unike, digitale leveringsteknologien som hele nettverket benytter seg av, gjør det blant annet mulig at «Helthjem» kan tilby sporing helt hjem til mottaker.

  • At de totalt 27 distribusjonsselskapene samles under ett felles navn betyr at vi får en langt større kraft, og vi kan tilby et enhetlig og landsdekkende nettverk som trygt, effektivt og med høy kvalitet kan sørge for leveransene for kundene våre, sier Haakon Onstad i Polaris Distribusjon til avisa Nordland. Ny norsk postlov

Regjeringen har foreslått en ny postlov basert på kravene fra EU. Endret regulering av Posten, vil gi muligheter for nye aktører innenfor postområdet i Norge. Forslaget til ny lov er ute på høring. Den kinesiske gruppen Ali Baba har ikke samme kvalitet i vareutvalget som Amazon, og fordelen med å være registert på Cayman Islands bortfaller, når «Kina-fordelene» ved pakkepost bortfaller, skriver Nordic News.

Jack Ma som eier Ali Baba vil inn på det nordiske markedet(Foto: Ali Baba)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*