Roboter leverer varer for Würth i Tyskland( Foto: Unsplash)

En autonom nullutslippsleveringsrobot, HeRo (Helsinki Robot), skal betjene Würths kunder i Helsinki. Den engelsktalende roboten skal frakte pakker fra Würth-senteret til arbeidsplasser i nærheten.

I løpet av våren og sommeren vil et pilotprosjekt i Helsingfors, Finland, teste om elektriske og autonome kjøretøy kan levere små byggemateriell som trengs på arbeidsplassene til kunder i området – raskt og fleksibelt. Würths kundebedrifter som opererer i Kalasatama-distriktets arbeidsplasser kan bestille små forsyninger som skruer eller verktøy fra Würth Center og få dem levert til stedet av en robot.

Roboten som skal brukes i piloten har fått navnet HeRo (Helsinki Robot) – en helt som leverer nullutslippsleveranser. Den ble bygget og tilpasset av det franske selskapet TwinswHeel. Den tekniske siden og kundegrensesnittet implementeres av det finsk-franske selskapet LMAD som utvikler en programvareplattform for drift og administrasjon av autonome roboter. Den engelsktalende roboten, modell CiTHY L, er i stand til å bære laster på opptil 300 kilo.

Roboten vil spare kundenes tid da den kan levere bestillinger fleksibelt og punktlig for å møte plutselige behov. I fremtiden kan en autonom robot til og med bringe lunsj til de ansatte, for eksempel.

«Fordelen med autonome roboter er at de kan utføre hasteleveranser i området fleksibelt uten å avbryte kundens arbeid. Autonome roboter kan være et utmerket tillegg til tjenestene til vårt omfattende Würth Center-nettverk. Leveransene er nullutslipp er en annen fordel.» , sier logistikksjef Terhi Vesala fra Würth Oy. Würth er en tjenesteleverandør som tilbyr verktøy og utstyr til blant annet industri, bygg og vedlikehold. Würth opererer nær sine kunder via de 200 Würth-sentrene i hele Finland.

«Vi utvikler kontinuerlig driften vår og vi er interessert i å prøve nye måter å betjene kundene våre på i fremtiden», fortsetter hun.

«Elektroniske og autonome roboter er fremtiden for leveranser og distribusjon. Takket være dem kan forhandlere og logistikkoperatører tilby miljøvennlige leveranser. Autonome roboter kan hjelpe bedrifter med å redusere prisen på siste mils leveranser og forbedre kundeopplevelsen, også, sier Gergely Horvath som jobber hos LMAD, utvikleren av programvareplattformen for robotdrift og -administrasjon. «Å samarbeide med DB Schenker og Würth Oy om en reell brukssak er et fascinerende skritt mot å utvikle autonome leveranser i EU.»

Piloten er en del av det internasjonale URBANE-prosjektet, som søker nye måter å produsere urbane logistikktjenester for bedrifter og innbyggere i byer. I tillegg til Helsingfors vil det også bli utført urban leveringspiloter i Bologna (Italia), Valladolid (Spania) og Thessaloniki (Hellas). Prosjektet har som mål å identifisere innovative virkemidler for lokal logistikk som kan redusere utslipp eller trafikk i tettbygde byområder og gi bedrifter og innbyggere bedre tjenester. Helsingfors bys innovasjonsselskap Forum Virium Helsinki er ansvarlig for prosjektkommunikasjon og pilotkoordinering.

Piloten starter i mai og avsluttes i juli. For øyeblikket testes roboten og det lokale gatenettet modelleres slik at roboten til slutt kan bevege seg uavhengig. En assistent følger roboten for å sikre at prosjektet ikke forårsaker forstyrrelser eller farer for utenforstående. Hvis HeRo er opptatt, vil pakker også bli levert av DB Schenkers fraktsykkelbud for å sikre smidige leveranser, skriver Nordic News Kristi Himmelfartsdag.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*