For femte gang har Pål Eivind Vegard(Bilde nede i artikkelen)et lederverv i et teleselskap. Denne gangen er det i Hudya Group A.S. På slutten av 1990-tallet ledet han Tele1 Europe, etter fusjon ledet han selskapet Song Networks som ble solgt til TDC. Deretter var han styreleder og medeier i selskapet OneCall som i dag eies av Telia. For noen år siden startet Vegard selskapet Banzai som tilbød store datapakker på 100 GB for 599 kroner, skriver Nordic News. CEO Børge Leknes i Hudya Group er fotografert av Hilde Jørgense.

Ifølge konsernsjef Børge Leknes er Hudya mål å gi kunder med ulike lavt engasjementstjenester alle tilgjengelige på samme tekniske plattform, og å gjør det enkelt å holde styr på ulike serviceavtaler for sine kunder, skrev Finansavisen 1. august i år. Hudya hevder at deres grunnleggende strategi er gjennomsiktig prising, som ikke innebærer skjulte priser,bindingsperioder og uklare forhold. Hudya tillater kundene å utvikle og improvisere tjenesten gjennom prosessen, «co-creation».

– Vi er nok rimeligst for de aller fleste. Våre kunder skal kun betale for det man bruker og ikke noe annet, sier Pål Eivind Vegard, produktdirektør i Hudya Mobil. Det Oslo-baserte selskapet Hudya Group as overtar kundeporteføljen til det norske mobiltelefoni-selskapet Telipol. Dermed flyttes 15.000 mobilkunder fra Telipol til Hudya. Hudya Mobil ledes av en ringrev i telebransjen; Pål Eivind Vegard. skriver Øyvind Finstad i Dagens Næringsliv

Pål Eivind Vegard(Foto Pablo Verano)

– Vi har ikke lansert Hudya Mobil før nå og har i høst hatt en testoperasjon, sier Vegard, som er medeier i selskapet.

Med overtagelsen av Telipols mobilkunder starter selskapet med 15.000 abonnenter.

– Kundene vil fremdeles ha et av markedets billigste mobilabonnement etter overgangen til Hudya. Selv kommer vi til å ha en positiv drift med de 15.000 kundene, sier Vegard.

Selskapet har inngått nettleieavtale med Telia både i Norge og Sverige.

– Her tenker vi nordisk, sier Vegard til Dagens Næringsliv.

Mest lønnsomme selskap

Hudya Group har kjøpt en portefølje av 15.000 norske mobiltelefoni kunder fra Telipol. Med dette oppkjøpet øker Hudya plattformen ytterligere med 15.000 aktive og 10.000 passive kunder. Ifølge Hudyas beregninger er dette den mest lønnsomme mobiltelefoniporteføljen blant norske tjenesteleverandører. Oppkjøpet gir også Hudya Mobile et hoppe start lansering av mobiltilbudet på plattformen. Det beste ved denne transaksjonen er at Telipols kunder vil beholde eller til og med forbedre sine forhold som en del av Hudya.

Bygger konglomerat

Hudya Group kjøpte i høst to av de viktigste aktørene innen distribusjon av lån og boliglån i Norge, Aconto.no AS og Lendr AS. Med dette oppkjøpet har Hudya etablert sitt fjerde forretningsområde, bank – etterat telefoni, kraft og forsikring er allerede etablert. Dette er et svært viktig neste skritt i Hudyas fintech-strategi, og oppkjøpet gir Hudya-plattformen tilgang til betydelige kundevolumer, et viktig inntektsnivå, en sterk bunnlinje, samt relevant kompetanse innen banksektoren – et kompetansebasert på 25 års virksomhet av de overtagne selskapene.

De tidligere eierne og administrasjonen av Aconto og Lendr har investert betydelig i Hudya Group, og vil fortsette å støtte bankvirksomheten, samt utvikle den videre i Danmark og Sverige, og bidra til å utnytte synergiene mot Hudya plattform.Aconto.no AS og Lendr AS har 38 ansatte, hovedkontor i Oslo og for tiden etableres kontorer på nordisk nivå.

Hudya Group er en nordisk aktør innenfor kraft-, telekom-, forsikrings-, bank- og alarm / smart livsmarked med hovedkontor i Norge. Hudya ble grunnlagt i 2016 av Børge Leknes, Morten Kvam og Pål Lauvrak med ideen om å levere hverdagslige tjenester på en rettferdig og enkel måte. Hudya har siden etableringen etablert virksomhet i Norge, Sverige og Danmark med en proformaomsetning på ca. 190 millioner kroner (2018 estimat). Hudya har som mål å etablere ytterligere datterselskaper på utvalgte europeiske markeder i 2018 og 2019. Hudya tar sikte på å kombinere fordelene ved teknologi samtidig som man forstår at mellommenneskelige forhold fortsatt er en viktig faktor for en helhetlig kundeopplevelse, skriver selskapet i en pressemelding.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*