CEO Harald Krüger i BMW leder an med god vekst i tysk bilindustri( Foto: BMW Blog)

CEO Harald Krüger i BMW leder an med god vekst i tysk bilindustri( Foto: BMW Blog)

Oljefondets ti største aksjeposter i den globale bilindustrien har en verdi på nærmere hundre milliarder norske kroner. Disse aksjene er ikke preget av finanskrisen og Audi, BMW`s  og Daimlers (Mercedes Benz) aksjekurser har steget i gjennomsnitt ti prosent det siste året frem til nå. I tyske Daimler AG har Norges Bank og det amerikanske investeringsselskapet BlackRock 5,78 prosent, og bare Kuweit Investment er større med 6,9 prosent, viser Nordens Nyheters undersøkelse basert på tall fra 4-Traders og Euroinvestor. Dermed er ikke bilindustrien rammet av finanskrisen.

Tyske og svenske bilaksjer

Norges Bank er også fjerde størst i det tyske bilkonsernet BMW med 3,18 prosent av antall aksjer. I Volvo ondet NBIM en av de tre største aksjonærene med 5,5 prosent, og stemmer for 5,88 prosent av aksjene i Volvo AB, som ikke må blandes sammen med Volvo Personvagnar i Gøteborg, eid av kinesiske Geely. Her presenterer Nordens Nyheter de ti største aksjeinvesteringene i global bilindustri som nærmer seg hundre milliarder kroner. I Daimler AG satser oljefondet 23 milliarder kroner, og aksjene har steget med 10,2 prosent hittil på årsbasis. Fondet har aksjer for 15,3 milliarder i BMW, som har steget med 4 prosent på årsbasis. I Toyota har fondet aksjer for14,3 milliarder. Her har aksjene falt 0,3 prosent på årsbasis.

Renault vokser mest

Franske Renault SA står for den sterkeste veksten, med en kursoppgang på 16,7 prosent på årsbasis. Fondets samlede investering i Ranault er på 6,7 milliarder , med en verdiøkning på 1,1 milliard i løpet av det siste året. NBIM har aksjer for 9,7 milliarder i Volkswagen, der fondet eier 1,22 prosent. Volkswagen eier Audi Mercedes) som har økt 16, 2 prosent i verdi. I Fiat Chrysler har fondet aksjer for 2,2 milliarder kroner med null verdivekst det siste året. Posche Automobil Holdings aksjer har falt 13,5 prosent på årsbasis. Fondet har aksjer for 2,2 milliarder kroner.

Svak vekst i USA

Til tross for vekst i amerikansk økonomi, er amerikansk bilindustri( bortsett fra Tesla) en skuffelse. Ford Motors aksjer har falt med 25 prosent på årsbasis. Her satser Norges Bank 3,5 milliarder kroner, med en eierandel på bare 0,79 prosent. Aksjeverdien i General Motors har også falt med 21,7 prosent på årsbasis. Her satser NBIM 2,1 milliarder kroner. Oljefondet har tapt rundt 80 milliarder kroner de to siste månedene. Det kunne vært mye verre.

Tap i andre kvartal

Oljefondets avkastning i andre kvartal ble ifølge NTB på minus 73 milliarder kroner. Tapene kan bli atskillig større i tiden framover, advarer fondets sjef Yngve Slyngstad. Verdien av fondet var ved utgangen av juni 6.897 milliarder kroner, og den negative avkastningen utgjorde 0,9 prosent.

– Jeg tror vi må være forberedt på atskillig større bevegelser, også negative, i kvartalene framover, sier Slyngstad til NTB. Han mener verdensøkonomien for tiden preges av to store risikofaktorer: Utviklingen i Kina, og pengepolitikken som føres av regjeringer og sentralbanker rundt om på kloden.I tillegg peker han på at aksjemarkedet har steget svært mye de siste årene.

– Det betyr at det er mulighet for at det kan gå ned igjen, sier Slyngstad til NTB.

Stigende renter

Når rentene på statsobligasjoner går opp, vil verdien av eksisterende obligasjoner normalt synke. Dette skjedde tidligere i år, noe som er en viktig forklaring på tapet i andre kvartal. Slyngstad mener det er mulig denne utviklingen vil fortsette, noe som kan forårsake nye tap på fondets rentepapirer. I Kina har både renter, aksjekurser og valutaen falt i løpet av de siste månedene. Slyngstad understreker at flere faktorer skaper usikkerhet rundt landets økonomi. Men han går ikke i detalj med hensyn til utviklingen i ulike bransjer.

– Det er ikke bare det kinesiske aksjemarkedet, men også valutamarkedet og råvarepriser, og veldig mye er påvirket av det, sier han. Omsetningen til selskapet som selger den supersubsidierte luksuselbilen Tesla, økte med over 5.000 prosent i Norge i 2013. Tesla Norway solgte ifølge Dagbladet Bil så mange flere biler i 2013 enn året før at driftsinntektene steg med 5.068 prosent til 1,3 milliarder kroner.

Milliardomsetning

Omsetningsveksten skyldes at selskapet i august i 2012 startet leveringen av Tesla Model S på det norske markedet, og ved årsskiftet var det levert skilter til 1.983 nye biler. I hele 2012 var tallet 32. På et drøyt år er nesten 5.500 nye Tesla-er registrert. Omsetningen på 1,3 milliarder tilsvarer 650.000 kroner per leverte bil. Før skatt fikk Tesla Norway et resultat på 9,1 millioner kroner, en resultatmargin på 0,7 prosent. Oljefondets partner BlackRock er åttende største eier i Tesla Motor med en eierandel på 2,20 prosent. Oljefondet eier 0,44 prosent av Tesla ifølge 4-Traders, skriver NN News i en analyse.

Styreleder Carl-Henric Svanberg i Volvo AB, kan notere at den norske staten er en av selskapets største aksjonærer 35 år etter at Volvo-avtalen gikk i vasken( Foto: Volvo AB)

Styreleder Carl-Henric Svanberg i Volvo AB, kan notere at den norske staten er en av selskapets største aksjonærer 35 år etter at Volvo-avtalen gikk i vasken( Foto: Volvo AB)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*