Steve Jobs lanserte iphone i 2007(Photo:Apple)

Kilde: Pexels

Nivået på dagens teknologi og måten markedet er lagt opp på har gjort at det virker som om det går stadig lenger mellom hver gang vi opplever noe som er reelt banebrytende og nyskapende. Til tross for nye forbrukerelektroniske produkter eller underholdningsprodukter tilsynelatende hver uke, er det i disse dager som oftest forsvinnende få fremskritt med hver nylansering.

Da Steve Jobs lanserte smarttelefonen iPhone i 2007 var dette en revolusjon for mobiltelefonmarkedet, til den grad at prestasjonen enda ikke er overgått tolv år senere. Det samme kan nok også sies om den første iPad-modellen fra 2010. Teknologien har forbedret seg flere hakk siden den gang, både i form av prosessorhastighet, skjermoppløsning, minne og lagring, men utviklingen har gått med det som føles som museskritt.

Det samme gjelder også på underholdningssiden. Da World of Warcraft tok verden med storm i 2004 revolusjonerte spillet på mange måter den nettbaserte flerspilleropplevelsen. Det eksisterte allerede en rekke slike spill innen forskjellige sjangre, men med en verden som befant seg på ett eneste stort, sømløst kart i stedet for soner som måtte lastes inn hver gang du forflyttet deg fra ett sted til et annet, og kraftig redusert ventetid på en rekke andre områder er bare noen av grunnene til at spillet slo igjennom på et slikt eksplosivt, rekordsprengende vis.

Til tross for at det er få eksempler fra de siste årene som er like oppsiktsvekkende foregår det fortsatt nyvinninger. Det er for eksempel mange som venter spent på at både Samsung og Huawei endelig skal lansere sine foldbare smarttelefoner, som begge tilsynelatende er rett rundt hjørnet.

I underholdningsverdenen vekket det nettbaserte battle royale-spillet Apex Legends stor oppmerksomhet tidligere i år med en bunnsolid spillopplevelse og et «ping»-basert merkesystem. Systemet gjør det mulig å kommunisere overraskende presise meldinger til andre spillere uten å måtte ta i bruk stemmekommandoer som fort kan bli kaotiske når flere personer snakker samtidig. Ping-merking var ikke noe nytt i spill, men det var forholdsvis ukjent innen battle royale-sjangeren, og i tillegg forbedret Apex systemet med mer allsidig merking, for å dekke flere behov.

Apex’ ping-system er ganske raskt blitt standarden andre spill måles etter, og giganten Fortnite, som av mange regnes som kongen innen battle royale-sjangeren, var rask med å følge etter: Få uker etter Apex ble lanserert hadde også Fortnite et ganske så likt ping-system på plass.

Det finnes også stadig flere industrier som lar seg inspirere av disse nettbaserte flerspillerspillene med millioner av spillere. Nettcasinoet duelz har for eksempel valgt å kombinere klassiske casinospill med en rollespillopplevelse som henter inspirasjon av spill som nettopp World of Warcraft og spillapper til smarttelefonen.

I en utgivelsessyklus med et så høyt tempo som vi ser i dagens marked blir det dessverre langt mellom nyvinningene – det finnes nemlig grenser for hvor store fremskritt man kan forvente når det sjelden går mer enn to-tre måneder mellom hver gang et selskap kommer med et nytt produkt. Likevel kommer det heldigvis av og til positive overraskelser – ikke bare fra de store gigantene, men også fra steder man ikke hadde forventet. 

Foldbare datamaskiner er på vei( Foto: Pixabay)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*