Norwegian sparer penger på lavere oljepris (Foto: Norwegian )
Norwegian sparer penger på lavere oljepris (Foto: Norwegian )

 

 

Norwegian er inne i et klima med sterk passasjervekst og løfter omsetningen kraftig i tredje kvartal i år. Resultatene skuffer imidlertid forventingene og aksjen falt fire prosent på Oslo Børs torsdag, og tynges av leie av erstatningsfly og en svakere kronekurs.

Norwegian fikk et resultat før skatt på 505 millioner kroner mellom juli og september, mens et resultat før skatt på 622 millioner kroner var ventet, ifølge TDN Finans.

Finansdirektør Frode Foss bemerker at selskapet nå går inn i vinterhalvåret, med lavere trafikk og lavere fortjeneste for bransjen som sådan. Han bekrefter at konkurransesituasjonen tiltok for ett år siden, men opplever ikke forverret konkurransepress. Norwegian ser positiv på lavere oljepris.Nå varsler Norwegian-sjef Bjørn Kjos større kamp mot kostnadene. Flyselskapet har ennå ikke fått effekt av fallet i drivstoffprisene, men det kommer nå i fjerde kvartal, ifølge ham.

Konsernsjef Bjørn Kjos tror på bedre tider i luften med labvere oljepris(Foto:Norwegian)
Konsernsjef Bjørn Kjos tror på bedre tider i luften med lavere oljepris(Foto:Norwegian)
Lavere oljepris

Norwegian varsler nå et mål om en enhetskostnad på 0,41 kroner i 2014, mot tidligere 0,40-0,41 kroner.
Gitt en drivstoffpris på 950 dollar per tonn, en dollarkurs på 6,00 kroner og en eurokurs på 7,75 kroner for 2015, utenom sikrede volum, og med dagens planlagte ruteportefølje, har selskapet et mål om en enhetskostnad (CASK) på 0,39-0,40 kroner neste år, ifølge pressemeldingen fra Norwegian. Norwegian nærmer seg Ryanair når det gjelder kostnader og rutenett.nærmere oss Ryanair, sier Kjos.

Bedre tider

Norwegian fraktet 7,1 millioner passasjerer mellom juli og september, men kraftig veksst koster penger.Norwegian-sjefen påpeker så også at selskapet har satt en «voldsom» vekst inn i markedet i kvartalet, i hovedsak på utenriksruter. Samtidig er flyene fullere, med en kabinfaktor opp 3,2 prosent til 85 prosent, mens kapasiteten samtidig øker 36 prosent.

– Jeg aldri vært borti at vi satt så mye vekst inn i markedet, og har 41 prosent trafikkvekst, sier Kjos.
Kapasiteten som er satt inn skriver seg i stor grad fra nye ruter, samtidig har flydistansen økt med 14 prosent, påpeker han.

London-suksess.

Toppsjefen mener det er er verdt å merke seg at selskapet øker trafikken over hele linjen.Norwegian har også tatt 37 prosent av markedsveksten på Gatwick i London, og øker samlet i de spanske byene, der man klarer å ta mye av veksten, ifølge toppsjefen.

Konsolidering

Norwegian-sjefen er imidlertid oppmuntret av ekstra inntjeningsstrømmer fra annet salg.

– Vi får til et bedre salg på tilleggsproduktene våre, der vi har hell med å bundle dem sammen, eksempelvis sete og bagasje. Folk kjøper seg opp på de valgfrie tilbudene vi har, og øker fra 90 til 124 kroner per person, sier Kjos. Men tekniske vansker med Norwegians Boeing 787 Dreamlinere har skapt ytterligere kostnader. Men man har flere fly og økt pålitelighet. Bjørn Kjos venter konsolidering og lavere vekst i 2015. Norwegians fly på kortruteprogrammet vil neste år være siste modell av Boeing 737-800, når selskapets Boeing 737-300 vil bli utfaset, påpeker Bjørn Kjos.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*