Norwegian-B787-Dreamliner
Norwegian-B787-Dreamliner

 

Norwegian (Norwegian Air Shuttle) fortsetter å ekspandere internasjonalt og åpner en base for langdistanseoperasjonen på London Gatwick. Både piloter og kabinansatte vil være basert på London Gatwick. Flyselskapet har blitt en stor aktør på London Gatwick og er i dag det eneste flyselskapet som tilbyr lavprisbilletter mellom Storbritannia og USA, forteller selskapet i en pressemelding.

Rekrutteringen i Storbritannia har blitt godt mottatt.

Det er mange piloter som ønsker å ha base på London Gatwick og jobbe for et innovativt og fremtidsrettet selskap som tilbyr konkurransedyktige lønns- og arbeidsbetingelser, samt muligheten til å fly det mest effektive og moderne langdistanseflyet som finnes i dag; 787 Dreamliner, sier flygesjef for Norwegians langdistanseoperasjon, Torstein Hoås. Rekruttering av Gatwick-baserte kabinansatte vil finne sted tidlig neste år. Norwegian er også i gang med å rekruttere piloter til JFK i New York, hvor selskapet allerede har en base for kabinansatte.

Bjørn Kjos
Bjørn Kjos, adm dir og grunnlegger i Norwegian. (Foto: Norwegian)

 

 

En betydelig aktør på London Gatwick

Norwegian har i løpet av kort tid blitt en stor aktør på London Gatwick, hvor flyselskapet tilbyr direkteruter til populære reisemål. Norwegian ble tidligere i år kåret til flyselskapet som gir «Best valuta for pengene» i Storbritannia av Skyscanner. I tillegg ble Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap for andre år på rad av SKYTRAX i sommer.

Norwegian åpnet en base på London Gatwick i 2013 hvor selskapet nå har 90 piloter og 200 kabinansatte i kortdistanseoperasjonen. Norwegian vil frakte mer enn tre millioner passasjerer til og fra London Gatwick i løpet av 2014 og har i dag 400 ukentlige flygninger og 41 ruter som opererer til og fra flyplassen. I juli i år lanserte Norwegian sine første flygninger mellom London Gatwick og tre destinasjoner i USA; Los Angeles, New York og Fort Lauderdale. Å lansere langdistanseruter mellom London Gatwick og USA er en del av Norwegians strategi om å vokse globalt og få et sterkere fotfeste internasjonalt. I dag har Norwegian en langdistanseflåte som består av sju Dreamlinere, med ytterligere ti i bestilling.

Passasjerkrav

Samtidig venter flere rettsaker med krav fra Dreamliner-passasjerer som har fått problemer på grunn av utsatte og kansellerte flyvninger,og hvor kompensasjonen har vært for liten eller ikke-eksisterende fra Norwegian. Det meldes fra blant annet Wall Street Journal om over 6000 krav på tilsammen beløp i størrelsesorden 10 millioner kroner.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*