Direktør Bjørn Kjos før «take-off»til Argentina(Photo: Mynewsdesk)

Norwegian la torsdag frem helårsresultat for 2017 og 4. kvartal. Nettoresultatet for 2017 var på –299 millioner kroner, med en EBITDA på 60 millioner kroner. Norwegian har gjort betydelige investeringer i 2017 for å ruste konsernet for framtidig vekst. Samtidig har høyere drivstoffpriser, innleie av fly og mannskap, samt utlegg og kompensasjon til passasjerer påvirket resultatet. Norwegian er godt posisjonert for 2018 i form av godt billettsalg og en langt bedre bemanningssituasjon.

Norwegian omsatte for nærmere 31 milliarder kroner i 2017, en økning på 19 prosent sammenlignet med 2016. Totalt 32 fabrikknye fly ble satt i trafikk og bidro til en kapasitetsvekst på (ASK) på 25 prosent. Fyllingsgraden var uendret på 88 prosent. Vel 33 millioner passasjerer valgte å reise med Norwegian i 2017, en økning på 13 prosent sammenlignet med foregående år.

I fjerde kvartal var resultatet -919 millioner kroner. Omsetningen var på vel 7,8 milliarder kroner, en økning på 30 prosent fra samme periode i fjor. Økningen er hovedsakelig drevet av internasjonal vekst og større trafikk i Norden. I overkant av 8 millioner passasjerer valgte å fly med Norwegian dette kvartalet, en økning på 12 prosent. Fyllingsgraden var på 85,3 prosent. Norwegian gjorde betydelige investeringer dette kvartalet, blant annet i opplæring av nye piloter og kabinpersonale til både den interkontinentale og europeiske operasjonen og har dermed lagt et godt grunnlag for 2018.

– Vi er selvsagt ikke fornøyd med dette resultatet. Samtidig var 2017 preget av global vekst, nye ruter, høy fyllingsgrad og fortsatt flåtefornyelse. Gjennom vår globale strategi, bidrar vi til verdiskaping og nye arbeidsplasser overalt hvor vi flyr. I 2017 fikk vi flere store internasjonale kundepriser som aldri ville vært mulig uten alle våre dedikerte kolleger, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

– Norwegian har et bra utgangspunkt for 2018, med godt billettsalg og et stadig større interkontinentalt rutenett som kombinert med det store europeiske rutenettet gjør Norwegian stadig mer konkurransedyktig. Dessuten har vi en langt bedre bemanningssituasjon sammenlignet med i fjor. Den største globale veksten vil avta i andre halvdel av 2018 når 32 av totalt 42 Dreamlinere er satt i trafikk, fortsetter Kjos.

Klar for Argentina

Argentinas transportminister og turistminister ønsket Norwegians første argentinafly velkommen da det landet i Buenos Aires i formiddag norsk tid.

Mandag feiret Norwegian at selskapets første flyvning til Sør-Amerika har landet i den argentinske hovedstaden Buenos Aires. Norwegian har dermed startet et helt nytt kapittel i sin globale ekspansjon. Norwegians flygning tok i går kveld av fra London Gatwick og landet i formiddag norsk tid i Buenos Aires.

– Dette er en ny milepæl for Norwegian. Det er en glede å tilby et nytt kontinent til våre reisende og å kunne ønske passasjerer velkommen om bord våre moderne, komfortable og mer miljøvennlige fly. Dette er bare begynnelsen på våre planer i Argentina og Sør-Amerika, sier Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos.

Den nye ruten mellom London Gatwick og Buenos Aires flys fire ganger i uken med selskapets 787 Dreamliner. Flere av avgangene til Buenos Aires korresponderer med Norwegians flygninger fra Oslo, slik at reisende fra Norge også lett kan benytte seg av dette rutetilbudet.

Norwegians konsernsjef Bjørn kjos med Argentinas ambassadør Carlos Sersale di Cerisano og administrerende direktør på London Gatwick, Stewart Wingate

Norwegian i Argentina
I januar fikk Norwegians heleide datterselskap Norwegian Air Argentina (NAA) en driftstillatelse (AOC) fra argentinske myndigheter. NAA er i ferd med å bygge opp sin administrasjon med nødvendige, myndighetspålagte funksjoner i Buenos Aires og er klar for å drive en flyoperasjon underlagt argentinske myndigheter i løpet av året. Norwegians planer for en betydelig operasjon fra Argentina innebærer både innenriks- og utenriksflygninger.

Norwegians langdistanseruter
I dag tilbyr Norwegian rundt 60 langdistanseruter mellom USA og Europa og Asia med en av de mest drivstoffeffektive og miljøvennlige flyflåtene i verden med en gjennomsnittsalder på 3,6 år. For mer informasjon om Norwegians destinasjoner, besøk www.norwegian.no.

Sjette størst igjen

Norwegian er det sjette største lavprisselskapet i verden med over 33 millioner reisende i 2017. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, Singapore, Karibia, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 150 fly med en gjennomsnittsalder på 3,6 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016 og 2017 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. For femte år på rad har Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax. Norwegian har rundt 9000 dedikerte medarbeidere.

Nr. to fra venstre: Flyplassdirektør Martin Eurnekian, Transportminister Guillermo Dietrich, Turistminister Gustavo Santos, Storbritannias ambassadør til Argentina, Mark Kent, adm dir i NAA Ole Christian Melhus og Ricardo Clarke(Foto: Mynewsdesk)

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*