Justis og beredskapsminister Monica Mæland(Foto: Thorbjørn Tandberg)

Nasjonal sikkerhetsmyndighet(NSM) har varslet Rolls-Royce om at norske myndigheter vurderer om det planlagte salget av Bergen Engines AS til rissiske TMH Group skal stanses i henhold til sikkerhetsloven, skriver E 24 og TV 2.

Rolls-Royce signerte nylig en avtale om å selge motorfabrikken på Hordvikneset til TMH International for 150 millioner euro, skriver E 24. Det tilsvarer 1,55 milliarder norske kroner, etter mandagens vekslingskurs. Det franske verdenskonsernet Alstom eier 20 prosent av det russiske selskapet Transmashholding . Største eiere i Alstom er det kanadiske konsernet Bombardier sammen med Quebecs pensjonsfond. Det russiske telegrambyrået Interfax, bekrefter at det franske konsernet Alstom har 20 prosent av aksjene i det russiske selskapet som kjøper Bergen Engines International, skriver Nordens Nyheter.

– Vi er veldig lettet over at vi kan gå ut og informere om dette nå. Vi tror dette er et godt utfall både for de ansatte og virksomheten vår, sier administrerende direktør ved Bergen Engines AS, Jon Erik Røv.

Selskapet som kjøper Bergen Engines er den internasjonale filialen i TMH-konsernet, eller Transmashholding. De er Russlands største, og verdens fjerde største, produsent av jernbanemateriell.

Det var ingen åpenbar kjøper av motorfabrikken, medgir Røv.

– Jeg tror det vil bli en stor overraskelse i markedet. De har en aktivitet som er helt annerledes enn vår.

Det Russland-baserte selskapet som nå har kjøpt dem bygger motorer de også, opptil 850 i året, men til bruk på jernbane. Og de går på diesel.

Talskvinne Isabelle Tourancheau i TMH sier til BT at Bergen Engines passer veldig godt inn i porteføljen deres, både geografisk og teknologisk.

De er spesielt interesserte i gassteknologien i Bergen, og andre lavutslippsløsninger.

– Skal de begynne å lage togmotorer i Bergen nå?

– Hvorfor ikke, spør Tourancheau.

– Men det er ikke vår første prioritet, fortsetter hun, og understreker at Bergen Engines fortsatt eies av Rolls-Royce frem til de overtar, antakeligvis mot slutten av året. Alstom, registrert i Frankrike, er en av verdens største selskaper på jernbane og kontrollsystemer i verden. To av selskapets største eiere er den kanadiske delstaten Quebecs pensjonsfond( CDPQ), og det kanadiske selskapet Bombardier som er store på produksjon av tog og fly. Dette selskapet inngikk allerede i 2010 en intensjonesavtale med Transmashholding. TMH aksjonæren Andrei Bokarev sier til Interfax at russerne eier 80 prosent av selskapet(TMH) og han bekreftet i 2019 at Bombardier har 20 prosent.In 2018 Transmashholding was 100% owned by Breakers Investments B.V, a holding registered under Dutch law. Alstom owns 20% in this structure, while companies owned by Iskander MakhmudovAndrei BokarevDmitry Komissarov and Kirill Lipa, accounted for about 80%

CEO Henri Popart Lafarge i Alstrom(Foto: Alstrom)

Ten years with cooperation

Alstom (Paris:ALO) has finalised its partnership agreement with Transmashholding by acquiring a 25% stake (plus one share) of TMH, the leading Russian rail manufacturer in 2011. The deal was closed after Alstom received all approvals of the appropriate Russian authorities. The Federal Antimonopoly Service, Russia’s anti-trust agency, and the Government Commission on foreign investments in strategic sectors issued a favourable decision for this deal. Approval was previously granted by the EU, Ukrainian and Kazakh authorities.

The closing of the deal took place on 27 May in Amsterdam, head office of Transmashholding’s parent company, The Breakers Investments BV. Alstom made an initial payment of USD75 million (approximately 53 million euros) to the selling shareholders. The remainder of the price will be calculated using a computation method agreed upon by both French and Russian parties and based on TMH operating results over a four-year period (2008-2011). Alstom will hold two seats on the TMH board of directors.

«This signing culminates several years of partnership and intense collaboration between our two companies,» said Patrick Kron, chairman and CEO of Alstom. «Russia represents a key market for Alstom in our three businesses, and we are very proud that Transmashholding and its shareholders chose Alstom to help them modernize the Russian rail sector,» he added.

Shareholders Alstom (FR0010220475)Alstom SA (US)
NameEquities%The Caisse de dépôt et placement du Québec64,893,536 17.5%Bouygues SA23,581,441 6.35%Bombardier Inc.11,504,149 3.10%The Vanguard Group, Inc.6,879,756 1.85%Oddo BHF Asset Management SAS6,106,627 1.65%Aviva Investors France SA5,968,972 1.61%Amundi Asset Management SA (Investment Management)5,779,774 1.56%BNP Paribas Asset Management France SAS5,219,734 1.41%Alstom SA Employee Stock Ownership Plan4,360,2871.17%BlackRock Fund Advisors4,170,542 1.12%
Source :4-Traders.com

Usikkerhet om eierandel

SOCHI. Oct 24 (Interfax) – Russian train manufacturer Transmashholding (TMH) is not prepared for Alstom to increase its stake in the company, writes russian Interxax 24. oktober 2019.

«We’re not holding [negotiations] and we’re not prepared to,» TMH CEO Kirill Lipa told Interfax on the sidelines of the Russia-Africa economic forum in Sochi on Wednesday when asked if negotiations are being held on increasing the French company’s stake in TMH.

«These are not negotiations, these are general theoretical considerations. There are no negotiations,» he said.

«I’m considered the controlling shareholder. That means that no one has more than me,» Lipa said when asked about his stake in the group.

«I don’t know what they wanted, I don’t know anything about this,» TMH shareholder Andrei Bokarev told Interfax on the sidelines of the forum. «They have 20%. If they wanted to increase [their stake], they would have talked to us about this,» he said.

Bokarev also did not disclose the size of his stake in TMH. «Our Russian stake in TMH is 80%. [How much individual Russian shareholders own] is the internal affair of the shareholders themselves,» he said.

After the redistribution of equity interest in TMH in 2018 after Locotech was included in the group, the head of Alstom’s Russian division, Philippe Pegorier said that the French company might increase its stake in TMH in future. Alstom is confident that it would earn a return on its investment, as TMH has contracts to manufacture rolling stock for Russian Railways (RZD) , while a division of Locotech has contracts to service and repair this rolling stock, he said.

Kinesiske CRRC kastet seg inn i konkurransen om norske toglinjer( Foto: Wikipedia)

Denne artikkelen har 2 kommentarer

  1. Håndteringen av Bergen Engine er en skandale for den norske regjeringen. Hvordan er det mulig at denne saken har gått under radaren for forsvarsminister Bakke? Et russisk selskap overtar vedlikeholdete av deler av den norske marine. Her er det bare tapere og vi tror at Arbeiderpaetiet ville håndtert denne industripolitiske skandalen på en bedre måte.
    Med hilsen Erik Heming

  2. Nils Petter Tanderø

    Ap bør satse på en offensiv industripolitikk.

    Statsminister Erna Solberg sjarmerer det norske folk, og er der hun skal være nesten til enhver tid. Vi tilgir at flernasjonale selskaper ikke leverer nok vaksiner til Norge og at hun har skrevet under på en idiotisk avtale med Kina. Kineserne har allerede kjøpt Volvo Cars og Volvo AB, som statsminister Odvar Nordli ville bytte med olje. Det var Arbeiderpartiet industripolitiske sekretær sekretær Harald Nordvik som sto for den fremsynte industripolitikken.. NUPI utarbeidet en hel liten vitenskap omkring dette, sammenfattet på side 1 i NUPI`s årbok fra 1974- Konsernsjef Pehr G. Gyllenhammar og statsminister Odvar Nordi utarbeidet en industriavtale som Høyres Kåre Willoch torpederte. Høyre viser påny sinindustripolitiske inkompetanse da et russisk selskap fikk kjøpe Bergen Engine,et selskap som skal vedlikeholde deler av det norske sjøforsvaret. Arbeiderpartiet fville oreslått at det finsk-svenske Wallenberg-selskapet Wärtsilä burde fått overta Bergen Engine. Fremover er det viktig å tenke nordisk samarbeid sammen med EU og NATO i slike saker. Denne saken er til ettertanke foran det norske Stortingsvalget. Sikkerhetspolitikk og økonomi går alt oftere hånd i hånd, og dette gir store muligheter for et land som har et stort internasjonalt oljefond!

    Med vennlig hilsen Nils Petter Tanderø

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*