PSV SEACOR får åtte batteridrevne skip fra Kina(Foto: Mynewsdesk)

Rolls-Royce Marine har inngått en ny kontrakt om levering av et energisystem med batteripakker til seks offshorefartøy (PSV’er) som er bygget av verftet Cosco Guangdong i Kina, sier kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine AS til Nordens Nyheter.

Nylig annonserte SEACOR Marine Holding at selskapet har gått inn i et Joint Venture med China Cosco Shipping Group. Det nye selskapet, SEACOSCO, har tatt over åtte skip som per i dag ligger i opplag ved verftet. Øyvind Lorentzen III, sietter i styret i SEACORE HOLDING Inc. i USA.

Utviklet i Norge

Leveransen inkluderer Energy Storage Container System (ESSU) som er utviklet i Norge, og innebærer også en oppgradering av detaljtegninger for skipsdesignet tilpasset de nye elementene. En oppgradering av systemet for Dynamisk Posisjonering (DP) og ACON kontrollsystemet er også med i avtalen. I tillegg skal Rolls-Royce levere sitt nye Energy Monitoring-system som gir komplett oversikt over skipets energiforbruk.

Raskt ut i jobb

De åtte skipene ble bestilt i 2013 og 2014, og traff nedgangen i offshoreindustrien da de var ferdig bygget. Nå har de nye eierne bestemt seg for en miljømessig oppgradering av seks av de avanserte skipene med Rolls-Royce design, og ambisjonen er å få dem raskt ut i arbeid. SEACOR er et offshoreselskap med hovedkontor i Louisiana, USA. Selskapet vil ha fullt driftsansvar for de nye skipene som de nå legger til flåten sin.

John Gellert er styrelederr og CEO i SEACORE Holding Inc(Photo: Seacore).

– Kombinasjonen av et velprøvd og avansert skipsdesign, gode forhold ombord for mannskapet og det innovative batterisystemet fra Rolls-Royce gir oss fartøy som vil bli lagt godt merke til i offshoremarkedet verden over, skriver CEO i Seacor, John Gellert i en pressemelding fra rederiet da de annonserte overtakelse av skipene.

– Vi gleder oss til å se disse flotte fartøyene blir tatt ut av opplag og investert i for fremtiden. Det er topp moderne skip, og vi har sterk tro på den nye energiløsningen. Det er en oppgradering som er god for både lommeboken og miljøet, og vi tror at eierne posisjonerer seg godt for nye offshoreoppdrag med dette grepet, sier Ronny Pål Kvalsvik, VP Sales & Customer Management i Rolls-Royce Marine.

Jevnere hastighet

Skipsdesignet er UT 771 WP og har den karakteristiske «Wave Piercing» baugen. Baugen reduserer bølgemotstanden i grov sjø, noe som gir jevnere hastighet, redusert drivstofforbruk og økt sikkerhet om bord. I tillegg til skipsdesign har Rolls-Royce fra før levert en stor utstyrspakke til skipene som nå skal oppgraderes med et nytt og miljøvennlig energisystem.

Inntil i dag har Rolls-Royce levert eller i ordre batterisystemer til syv andre fartøy. Denne ordren til seks offshorefartøy med opsjon på ytterligere to, kommer i tillegg. Løsningene varierer i oppsett og størrelse avhengig av skipenes driftsprofil.

– Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fem hovedområder: sivil luftfart, militær luftfart, marine, power systems og kjernekraft.

To tusen ansatte

– I Norge er det omlag 2 300 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 600 i Møre og Romsdal. Flertallet av disse jobber Rolls-Royce Marine AS i Marine-divisjonen, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS som hører inn under Power Systems-divisjonen.

– Rolls-Royce er en verdensledende leverandør av skipsdesign, skipsteknologi og skipsutstyr. Cirka 30 000 fartøy verden over seiler med utstyr eller design fra Rolls-Royce. Det er ulike typer offshorefartøy, fartøy i kyst- og nærskipstrafikk, fiskefartøy, passasjerskip, forsknings- og kystvaktskip.

Øyvind Lorentzen III er nestleder i styret i Seacore Holding Inc.(Foto:LinkedIn)

Norsk viseformann

Øivind Lorentzen III, er administrerende direktør i Northern Navigation LLC, medlem av Council of Foreign Relations, Inc. og medlem av Norsk-American Chamber of Commerce, Inc., er nestleder i Seacor Holdings, Inc, som driver med ljerelaterte tjenester og utstyr. Han sitter i styret hos Dorian LPG Ltd., Genesee & Wyoming, Inc., og som nevnt SEACOR Holdings, Inc., Blue Danube, Inc. og The American-Scandinavian Foundation, skriver Nordens Nyheter i en analyse. Lorentzen var tidligere ansatt som president og administrerende direktør ved Northern Navigation International Ltd. og president av Northern Navigation America, Inc.Han sitter også i styret hos Era Group, Inc. og Lorentzen Empreendimentos SA i Brasil.

Øyvind Lorentzen III er altså nestleder i styret i SeaCore Holding Inc. i USA. SEACOR Marine Holding har gått inn i et Joint Venture med China Cosco Shipping Group. Det nye selskapet, SEACOSCO, har tatt over åtte skip som per i dag ligger i opplag ved verftet. Selskapet og gruppen jobber innen Offshore Marine Services, Inland River Services, Shipping Services, og Offshore Marine Services .Oivind Lorentzen gikk av som CEO,Chief Executive Officer i 2015 men er fortsatt nestleder i SeaCores styre

SEACORE HOLDINGS Inc., største eiere(4-traders):(Antall aksjer/Eier i prosent)
T. Rowe Price Associates, Inc. 2,959,283 16.6%
BlackRock Fund Advisors 2,024,454 11.3%
Wellington Management Co. LLP1, 669,185 9.35%
Dimensional Fund Advisors LP 1,486,364 8.32%
The Vanguard Group, Inc. 1,423,603 7.97%
Royce & Associates LP 1,388,349 7.77%

Største eiere i DORIAN LPG LTD.(Kilded; 4:Traders.com)

Kensico Capital Management Corp. 8,014,837 14.5%
Hna Investment Management LLC 6,438,281 11.7%
BW Group Ltd. 6,000,000 10.9%
SEACOR Holdings, Inc. 5,200,000 9.43%

Kilde:Analyse av Nordens Nyheter bassert på Mynewsdesks underlag.

SEACORES batteridrevne skip på tegnebordet(Foto:Mynewsdesk)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*