Gunnilla Resare i Capgemini er kommunikasjonssjef i Cap Gemini(Foto: Mynewsdesk)

(Mynewsdesk) Hele 1 500 ledere fra 750 globale selskaper har deltatt i Capgeminis undersøkelse i perioden februar – mars 2018. Sektorene som Capgemini fokuserte på var bank, forsikring (liv og skade) og kapitalmarked. 42 prosent av virksomhetene har globale inntekter på mer enn 10 milliarder amerikanske dollar. Undersøkelsen dekker organisasjoner i ni utvalgte land: Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Spania, Sverige, India, Storbritannia og USA. Sverige og USA er to av landene som har kommet lengst med forskning omkring Artificial Intelligence(AI).

Fersk rapport

En ny rapport fra Capgeminis Digital Transformation Institute viser at bank- og finanssektoren globalt kan oppnå en omsetningsvekst på 512 milliarder amerikanske dollar ved hjelp av «intelligent automatisering». En forutsetning er å kombinere robotisering (RPA), kunstig intelligens (AI) og optimalisering av forretningsprosesser på en hensiktsmessig måte. Rapporten “Growth in the machine: How financial services can move intelligent automation from cost play to growth strategy” viser forskjellige muligheter for utnyttelse av disse teknologiene.

-Det kommer til å skje mye innen automatisering de neste årene. RPA er bare ett av flere verktøy i verktøykassen. Vi kommer også til å bruke AI-baserte verktøy og optimalisere forretningsprosesser for automatisering, sier Jenny Dahlström, Deputy Head of Business Support and Development and Head of Robotic Implementation for Handelsbanken Capital Markets.

Capgeminis prosjekt «Growth in Machine» vil gi mer inntjening i banken(Ill: Mynesdesk)

Senker kostnader

Hittil har automatiseringsteknologier, som RPA, blitt benyttet av finansnæringen for å senke kostnadene og forbedre effektiviteten. Ved hjelp av RPA, kan en virksomhet typisk oppnå en ekstra kostnadsbesparelse på 10–25 prosent. Dersom AI i tillegg integreres i RPA-løsningen, kan man potensielt oppnå en besparelse på 30–55 prosent.

Ledende virksomheter i bank- og finanssektoren har allerede begynt å ta i bruk automatisering direkte i kundenære prosesser. De benytter seg av teknologien for å generere nye inntekter, og ikke bare for å redusere kostnader. Capgeminis rapport viser at over en tredjedel (35 prosent) av finansforetakene i gjennomsnitt hadde hatt en 2–5 prosents økning av topplinjen, takket være raskere “time-to-market“ og forbedret kryss-salg ved hjelp av automatisering. Samtidig har 64% av virksomhetene sett en forbedring av kundetilfredsheten på mer enn 60% som følge av intelligent automatisering, i henhold til funn i rapporten.

Det er ikke overraskende at flere finansselskaper vurderer denne teknologien med tanke på de muligheter den skaper for å påvirke lønnsomheten. Rapporten viser at mer enn halvparten av selskapene (55 prosent) har fokus på å forbedre kundetilfredsheten ved automatisering, mens nesten halvparten (45 prosent) har økte inntekter som sitt hovedmål.

Bruken av intelligent automatikk fortsatt lav

I tillegg til de konkrete fordelene som intelligent automatisering gir, er den voksende trusselen fra ikke-tradisjonelle aktører, en annen grunn til at finansnæringen utforsker teknologien. Studien viser at nesten halvparten (45 prosent) av selskapene tror at BigTech2 aktører, som Amazon og Alphabet, vil bli deres største konkurrenter i løpet av de neste fem årene.

Til tross for de åpenbare mulighetene og den økte trusselen fra BigTech aktører, går implementeringen av intelligent automatisering langsomt. Bare 10 prosent av virksomhetene har tatt i bruk teknologien i større skala, mens majoriteten av selskapene strever med teknologiske og organisasjonsmessige utfordringer. Rapporter avslører at kun ca. 25 procent av selskapene har tilstrekkelig teknologisk modenhet for å implementere kognitiv automatiseringsteknologi, som for eksempel maskinlæring og biometri. De fleste selskapene har fortsatt RPA eller Natural Language Processing (NLP) som ryggraden i deres automatiseringsinitiativ.

«De meste visjonære finansforetakene har ledere med et sofistikert syn på hvordan automatisering kan anvendes i deres virksomhet og har allerede begynt å høste gevinster. Virksomhetene som benytter seg av intelligent automatisering til mer enn kun kostnadskutt og fokuserer på å skape verdi for kunder og eiere, kommer til å bli fremtidens vinnere» sier Gunnar Deinboll, Executive Vice President og leder for bank- og finanssektoren i Capgemini Consulting.

Fordeler med automatisering

Studien peker på flere årsaker som hindrer virksomheter fra å bevege seg fra konseptstadiet til faktisk å implementere intelligent automatisering. Utfordringene spenner fra organisasjon og styring til teknologisk infrastruktur og kompetanse. Omtrent fire av ti foretak (43 prosent) strever med å lage et godt business case for automatisering. I tillegg har flere av virksomhetene (41 prosent) utfordringer med å overbevise ledelsen om å forplikte seg til en helhetlig strategi for intelligent automatisering. Vellykket implementering og skalering av automatisering krever i tillegg dyp kompetanse om RPA og AI-teknologi. Omtrent halvparten av foretakene (48 prosent) oppgir at de har utfordringer med å finne de rette ressursene for å implementere intelligent automatisering. Tilsvarende andel selskaper (46 prosent) oppgir at fraværet av en god strategi for forvaltning og styring av data hindrer fremdrift, da AI-baserte algoritmer krever tilgang på egnede data i tilstrekkelige

Om Digital Transformation Institute

Digital Transformation Institute (DTI) er Capgeminis in-house tankesmie innen digital transformasjon. DTI publiserer undersøkelser som handler om hvordan digitalisering påvirker store, tradisjonelle virksomheter. DTI trekker veksler på Capgeminis globale nettverk av eksperter og jobber tett sammen med både akademia og teknologipartnere. Metodikken i Capgeminis Automation in Financial Services Report, skriver Mynewsdesk.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*