Amadeus i Stockholm avdekker sseks reisetrender for 2022(Foto: Amadeus)

Forflytte seg med 1000 km i timen, gjennomføre drømmereisen til Bahamas og støtte lokaløkonomien på destinasjonen – framtidens reiser er i ferd med å formes.
Basert på globale, anonymiserte reisedata og samtaler med et bredt team av bransjeeksperter har Amadeus identifisert seks reisetrender som kommer til å sette preg på reisebransjen i 2022 og fremover.

1. Savoring the now

Når vi kan gi oss ut på tur i verden igjen, er mange klare for å gjøre sitt livs drømmereise. Enten det er å seile jorden rundt eller å ta den lange reisen for å besøke familie og venner på et annet kontinent – 2022 er året det skjer!

Amadeus ser en betydelig økning i søk etter reiser til eksotiske destinasjoner og heftige opplevelser. Søkefrekvensen for Tanzania har økt med 36%. Bookinger til Lima og Cusco, begge i nærheten av Machu Piccu i Peru, har økt med nesten 50%. Andre følger i Indiana Jones sine fotspor og reiser til Petra i Jordan – fly hit har økt med 22%. Etterspørselen etter øyene i Det indiske hav og Antarktis har også steget, og alt tyder på at trenden kommer til å fortsette å vokse.

2. Friendcations

I mange år har forskere påpekt at sterke sosiale relasjoner er nøkkelen til lykke. De siste årene hadde vært veldig mye vanskeligere uten Zoom, Microsoft Teams, FaceTime og WhatsApp. Men digitale møter er en blek erstatning for å treffe venner i virkeligheten. Ikke overraskende er derfor 2022 forventet å bli et år for fysiske gjensyn.

Data fra Amadeus underbygger denne trenden. Søk etter reiser til Cancun i Mexico og Cartagena i Colombia – begge populære reisemål for vennegjenger – er mer enn fordoblet fra i fjor til i år. Også Hawaii har sett en lignende økning i interesse.

3. Active Ecotourism

En nylig gjennomført undersøkelse i regi av Amadeus viser at to tredeler av konsumentene mener at bærekraftige reiser er en prioritet. 37% av de spurte tror at muligheter for reisende å være aktivt involvert i bevaringen av turistdestinasjoner vil komme til å hjelpe bransjen å bli mer bærekraftig på lang sikt. Framtidens reisende ønsker å reise ansvarsfullt gjennom for eksempel å bidra til å gjenoppbygge de samfunnene de besøker og sikre at pengene de legger igjen går til lokalbefolkningen.

Et stadig voksende antall reisearrangører lover også å gå lenger enn utslippskompensasjon, og tilbyr en målbar og positiv innvirkning på miljøet.

4. Business Travel is ready for takeoff

COVID-19 tvang millioner av mennesker til å jobbe hjemmefra. Selv om produktiviteten ble opprettholdt, vokste lengselen etter å treffe kollegaer og kunder personlig. Videokonferanser fungerer bra, men ingenting kan erstatte et møte ansikt til ansikt. 72% av forretningsreisende er ivrige etter å reise neste år, og halvparten av dem sier at de kommer til å reise i jobbsammenheng allerede innen utgangen av 2021.

Fire av fem forretningsreisende er klare til å gå om bord på et fly i embeds medfør her og nå, gitt at sikkerhetstiltak er på plass. Med et økt antall ubesatte stillinger og mangel på arbeidskraft i mange bransjer, leter selskaper etter nye måter å tiltrekke seg og beholde talenter. Det betyr blant annet å legge til rette for å føre kollegaer sammen igjen.

5. Wanderlust Streaming

I løpet av pandemien har vi vendt oss til tv, strømmetjenester og YouTube for underholdning, nå vil vi se stedende vi har sett i virkeligheten!

UNWTO og Netflix har nettopp samarbeidet om å publisere en rapport som analyserer filmers og seriers rolle som drivkraft for turisme. Serien Poldark gjorde for eksempel at den lille byen Porthgwarra i Cornwall fikk 50% flere turister i løpet av 2020.

Med teknologi som smarte høyttalere, kunstig intelligens, sensorisk persepsjon og biometrisk teknologi har reiseselskapene mulighet til å forutse konsumentenes reiseambisjoner basert på media de ser på, slik at de kan gjøre reisedrømmene enda enklere å oppnå.

6. Futuristic and Fast

Forestill deg et kjøretøy som er kollisjonsfritt, har lave utslipp, 24-timers drift og en hastighet som forvandler reisetid på mange timer til minutter. Dette er hva den britiske oppfinneren George Medhurst drømte om på 1700-tallet, som et superraskt alternativ til tog – nemlig hyperloopen. Dette er en serie lavtrykksrør som drives av vakuum for å transportere små kabiner med mennesker eller varer. Tre hundre år sendere begynner Medhurst’s visjon å bli virkelighet. I oktober 2020 gjennomførte Virgin Hyperloop sin første test med passasjerer i Nevadas ørken. To personer ble sendt ut i en 500 meter lang bane i 15 sekunder, og oppnådde 172 km/t. Testhastigheten ble begrenset av banens lengde, men selskapet planlegger for hastigheter opptil 1000 km/t.

Tror du at fly, tog og biler er de eneste måtene å ta seg rundt på? Ikke mye lenger. I slutten av dette tiåret kan reisende ha en mengde nye transportmetoder å overveie. De vil være utrolig raske og hypereffektive – og vil svært sannsynlig gjøre verden mye mindre.

Klikk her for å laste ned en infographic over trendene.

Johan Nordqvist, adminstrerende direktør for Amadeus i Skandinavia.

Amadeus’ løsninger hjelper reisende med å finne og planlegge sine reiser gjennom et økosystem av reisebyråer, søkemotorer, charterreisebyråer, flyselskaper, flyplasser, hoteller, leiebiler og tog. 
 
Vi har utviklet vår teknologi sammen med partnere i reiselivsbransjen gjennom mer enn 30 år. Ved å kombinere omfattende innsikt om hvordan folk reiser med evnen til å utvikle og levere de mest komplekse, pålitelige og virksomhetskritiske systemene for kundene er vi med på å koble sammen 1,6 milliarder personer i året med reiseleverandører i mer enn 190 land. 
 
Vi er et selskap med globalt perspektiv og lokal tilstedeværelse på de markedene der kundene trenger oss. 

 
Vi er her for å skape fremtidens reiser, og vi arbeider hele tiden for å utvikle bedre teknologi som skaper bedre reiseopplevelser. 
 
Amadeus er et IBEX 35-selskap notert på den spanske børsen under AMS.MC. 

For mer informasjon om Amadeus, gå til www.amadeus.com.  

Adm. dir. Jan Nordqvist Amadeus Scandinavia

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*