Konsernsjef Mattias Müller skal rette opp skaden som Volkswagen har fått i markedet.oljefondet kan tape fem milliarder kroner ifølge Euroinvestor( Foto: Posche)
Konsernsjef Mattias Müller skal rette opp skaden som Volkswagen har fått i markedet.oljefondet kan tape fem milliarder kroner ifølge Euroinvestor( Foto: Posche)

Oljefondet stemmer for 3,02 prosent av aksjene i den tyske bilprodusenten BMW og har investert 15, 2 milliarder kroner. Fondet har investert 15,2 milliarder kroner i Daimler AG, der fondet stemmer for 3,39 prosent. Oljefondet eide ved årsskiftet 1,22 prosent av Volkswagen, aksjer som da var verdt ti milliarder kroner. I Posche Holding har NBIM aksjer for 2,2 milliarder og eier 1,19 prosent av selskapet. Dermed har oljefondet aksjer for femti milliarder kroner i tysk bilindustri

Måtenke seg om

Fondet bør bruke tid på å vurdere om det skal fortsette som eier fremover, mener lederen av finanskomiteen Hans Olav Syversen (KrF) til Dagens Næringsliv. Den tyske bilgigantens aksjekurs har falt med 56 prosent det siste halve året ifølge Euroinvestor. Kursfallet har ført til at børsverdien er redusert med rundt 270 milliarder kroner, ifølge New York Times. Dermed kan oljefondet i teorien tape fem milliarder på aksjene, skriver Nordens Nyheter. Oljefondet eide ved årsskiftet aksjer for vel ti milliarder kroner, og risikerer dermed å tape milliarder på Volkswagen-krisen. Jeg tror ikke Oljefondet bør panikkselge i moralsk vrede. Det viktigste nå er å håndtere den ulykksalige situasjonen, og deretter må fondet vurdere om de skal fortsette som eier fremover, sier lederen av finanskomiteen Hans Olav Syversen (KrF).

Forventer engasjement

Hans Olav Syversen påpeker oerfor Dagens Næringsliv at Volkswagen skal redegjøre for det som har skjedd for tyske myndigheter innen 7. oktober. Oljefondet er en ikke ubetydelig eier i Volkswagen, og han forventer at fondet engasjerer seg gjennom sine eierstyringsmekanismer for å bidra til at selskapet kommer ut av dette på en god måte.Komitemedlemmene Svein Flåtten (Høyre) og Marianne Marthinsen (Arbeiderpartiet) påpeker begge at Oljefondet må vurdere investeringen i Volkswagen både fra et finansielt og etisk ståsted. Volkswagen er også største aksjonær i bilprodusenter som Audi, eier hele Scania( Sverige) og lastebilprodusenten M.A.N.

Kommenterer ikke

– Vi kommenterer ikke eventuelle kjøp eller salg av verdipapirer da dette er markedssensitiv informasjon, svarer kommunikasjonsrådgiver Marthe Skaar i Norges Bank Investment Management til Nordens Nyheter i samband med en artikkel om Norges Banks store aksjeinvesteringer.Lederen for etikkrådet til Oljefondet, Ferd-eier Johan H. Andresen, kan verken bekrefte eller avkrefte om rådet vurderer aksjeposten fondet har i Volkswagen ifølge Dagens Næringsliv..

– Rådet har aldri offentlige synspunkter på enkeltselskaper før vi eventuelt gir en anbefaling til Norges Bank, sier lederen for etikkrådet Johan H. Andresen.

Gir ikke kommentarer

– Generelt kan jeg si at det vil være naturlig for oss å ta kontakt med et selskap der vi er en større eier og der det har oppstått en spesiell situasjon. Som aksjonær forventer vi selvsagt at selskapet forholder seg til lover og regler. Utover det ønsker jeg på nåværende tidspunkt ikke å gå inn på denne spesifikke saken og eventuelle konsekvenser, skriver kommunikasjonsrådgiver Marthe Skaar i NBIM i en epost til Dagens Næringsliv.

Den svenske lastebilprodusenten Scania ble kjøptopp av Volkswagen i 2014( Foto: Scania)
Den svenske lastebilprodusenten Scania ble kjøpt opp av Volkswagen i 2014( Foto: Scania)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*