Adm.dir. Fabricio Favero i Nestle  vil gi unge ny jobb(Foto:Nestle)
Adm.dir. Fabricio Favero i Nestle vil gi unge ny jobb(Foto:Nestle)

Norges Bank Banks Investment Management er nå største eier i verdens største matvarekonsern Nestle. Oljefondet satser 39,3 milliarder kroner på det sveitiske matkonsernet, som er NBIM`s største aksjeinvestering. Sammen med amerikanske BlackRock, er fondet haar fondet en eierandel på 3,48 prosent i Nestle. Oljefondet har nå en markedsverdi på 5471 milliarder kroner,som tilsvarer 176 prosent av Norges BNP. Oljefondet verdi ligger trolig på 6200 milliarder kroner i 2016, skriver Norges Bank.

Verdens største konsern

Nestlé,er verdens største næringsmiddelkonsern med 330 000 ansatte og en omsetning på 92 milliarder CHF i 2013.Konsernsjef Paul Bulcke ventet ifjor at konsernsalget ville øke med 4% inneværende år. Nestle vil nå gi ungdommer i Europa jobb, og lanserte i sommer ”Alliance for YOUth” sammen med EU-kommisjonens president José Manuel Barroso.  Ungdomsarbeidsløsheten bare i Sverige og Danmark har i perioder ligget over 20 prosent de siste årene. Nestlé Norden har ca 1500 ansatte og omsetter for ca. 700 millioner Euro. A/S Nestlé Norge har ca 285 medarbeidere og har en omsetning på litt over en milliard kroner. Fem tusen er ansatt Nestlé bidrar dermed til å redusere ungdomsledigheten i Europa var å ansette 20 000 unge innen utgangen av 2016 – enten i form av fast jobb eller i trainee/lærlingeplasser. Dette er det største private initiativ av sin art i Europa. Samtidig drar Nespresso ned på antall ansatte i Norge, og flytter ansvaret for dette selskapet til København. Siden november 2013 har Nestlé ansatt nær 5’000 unge under 30 år i Europa, og er dermed foran planen om å nå 20’000 unge på tre år.

Lav norsk ledighet

I Norge er vi heldige med lav ungdomsledighet, men Norge er endel av Europa så vi kjører programmer i Norge også blant annet for å hjelpe unge studenter til å bli beredt for arbeidslivet”, sier adm. dir Fabrice Favero i Nestle Norge. Vil ha med Norge -Hvis norske virksomheter kan jobbe sammen for å redusere ungdomsledighet og delta i Nestlés initiativ, når vi flere arbeidsledige unge mennesker, og kan sammen tilby de en jobb, lærlingeplass eller annet. Det ville vært flott om flere norske selskaper knytter seg til programmet vårt, slik at norsk næringsliv bidrar til å redusere ungdomsledighet og derav bistå jobben som regjeringer og myndigheter i Europa allerede gjør på dette området, sier Favero. “Alliance for YOUth”-programmet vil mobilisere europeiske selskaper som vil bidra til å redusere ungdomsledigheten i Europa. Ved lanseringen av ”Alliance for YOUth” i Lisboa 24.juni roste EU-kommisions president Barroso initiativet og påpekte, at Nestlés prosjekt er så stort at det virkelig kan flytte noe i kampen mot ungdomsledigheten. På tvers av grenser -Med mer enn 150 selskaper fra hele Europa bak initiativet er Nestlés “Alliance for YOUth” det første selskapsinitiativ på tvers av Europas grenser i kampen mot ungdomsledigheten. Det er satt i gang en bevegelse for de unge som i dag står over for et meget utfordrende jobbmarked,” sa han.Foreløpig er bl.a. disse selskaper med i Nestlés europeiske initiativ: Adecco, Axa, Cargill, CHEP, DS Smith, Facebook, Firmenich, Google, Nielsen, Publicis Groupe, Salesforce.com og Twitte, sa rNestlés Europasjef sjef, Laurent Freixe, pekte på på initiativets omfang ved lanseringen. Vil ansette fler Nestlé ønsker å få flere bedrifter til å ansette unge mennesker i Europa, inkludert Sverige og Danmark.

Fem tusen nye jobber

I sommer lanseeste Nestle «Alliance for Youth», i nærvær av EU-kommisjonens president José Manuel Barroso.  Nestle gikk i fjor høst inn for å bidra til å redusere ungdomsledigheten i Europa ved å ansette 20.000 unge mennesker innen år 2016 – i faste jobber eller praksisplasser. «Nestlé Needs Youth» er det største private initiativ i sitt slag i Europa, og Nestle har  siden i fjor høst, hjulpet nesten 5000 unge under 30 år i Europa for å finne en jobb eller praksisplass.»Alliance for Youth» initiativet vil mobilisere europeiske selskaper som ønsker å bidra til å redusere den høye ungdomsledigheten i Europa. Svenskene vil med «Hvis de svenske selskapene samarbeider i dette prosjektet gir oss muligheten til å i fellesskap nå et mye større antall arbeidsledige unge mennesker, og forhåpentligvis kunne tilby dem jobb, lærlingplasser og mer. Det ville være flott om flere selskaper involvert i prosjektet, slik at vi virkelig kan bidra til innsatsen som allerede er gjort på dette området av regjeringer og myndigheter i Europa «, sier Peter Smith, markedssjef i Nestlé Norden.

EU roser initiativet

EU-kommisjonens president Jose Manuel Barroso roste  initiativet og understreket at Nestlé-prosjektet er så stort at det kan virkelig gjøre en forskjell i kampen mot ungdomsledigheten. Arbeiderpartieti Norge ønsker å satse mer på industripolitisk handling omkring NBIM`s eierskap, som reduksjon av aksjer som produserer energi basert på kull m.m.. Nye partnere -Med mer enn 150 bedrifter fra hele Europa, inkludert deltar i initiativet, er Nestlés» Alliance for Youth «første felles virksomhet initiativer som kommer over grensene i Europa i kampen mot ungdomsledigheten som råder i dagens tøffe arbeidsmarked,» sa han under lanseringen. Nestlés partnere i dette prosjektet består i dag av blant annet: Adecco, Axa Cargill, CHEP, DS Smith, Facebook, Firmenich, Google, Nielsen, Publicis Groupe, Salesforce.com og Twitter. Antallet partnere i «Alliance for Youth» vil bli offentliggjort i september, sa Nestlé europeiske sjef, Laurent Freixe,underlansering av programmet mot ungdomsarbeidsløshet.

Konsernsjef Paul Bulke i Nestle vil gi unge i Europa jobb(Foto:Nestle)
Konsernsjef Paul Bulke i Nestle vil gi unge i Europa jobb(Foto:Nestle)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*