CEO Chrisophe Franz i tyske Lufthansa(Foto:Star Alliance)
CEO Christophe Franz i tyske Lufthansa(Foto:Star Alliance)

 

 

Flyselskaper som SAS har gjort jobben med å restrukturere selskapet og dermed kan man tenke seg å se på muligeten for et oppkjøp av selskapet. Men det er fortsatt mye å gjøre før dette kan bli virkeliget, skriver SvD Business etter å ha snakket med Lufthansa konsernsjef Christoph Franz i Frankfurt. Samtidig sier Somone Penne, finansdirektør i Lufthansa til samme avis at et oppkjøp ikke er aktuelt.

Konsernsjef Rickard Gustafson har gjort en virkelig imponerende jobb, og han ar har forbedret mye i selskapet . Dette betyr at vi kan nok en gang er forberedt på å se på om et oppkjøp vil være mulig,sier Christoph Franz. At Lufthansa vil kjøpe SAS er noe som har vært diskutert i mange år. Selskapene har jobbet tett sammen i Star Alliance .

– Det har allerede vært en konsolidering i det europeiske markedet, og de ​​neste fire til fem årene vil vi se ytterligere konsolidering. Hvordan det fortsetter avhenger selvsagt mye av hvordan den økonomiske situasjonen utvikler seg. I det siste har vi sett hvordan SAS-aksjen har styrket seg fortssetter,Christoph Franz .

 

Fører ikke samtaler

På spørsmål om Lufthansa diskutere en avtale med de skandinaviske regjeringene,som eier halvparten av SAS, sier  Lufthansas CEO hverken ja eller nei .

– Jeg sier bare at jeg er veldig imponert over hva SAS har gjort det siste året,sier Christoph Franz .

Bedre lønnsomhet

Franz sier at han må fokusere på Lufthansas eksisterende struktur, og for SAS er det sannsynligvis best at de vil fortsette å gjøre sine hjemmelekser,sier Christoph Franz.Lufthansas finansdirektør gir i et intervju i den svenske avisen Svenska Dagbladet en mørk fremtid for SAS og andre mindre europeiske flyselskaper. Den tyske luft giganten Lufthansa forventer at flere flyselskaper i Europa vil forsvinne. CFO Simone Menne sammenlignet utviklingen iEuropa med den i USA, der fire selskaper i dag har 80 prosent av markedet.I Europa dominerer Lufthansa, Air France-KLM,British Airways/Iberia , Ryanair og Easyjet luftrommet. Menne sier at Små aktører som SAS,Finnair og Air Berlin egentlig ikke kan gjøre så mye. De kan ikke konkurrere med de store omfattende nettverkene, og blir stadig utsatt for angrep fra Norwegian og andre mindre selskaper. Hvis de skal overleve må man finne en nisje-posisjon på en eller annen mæåte, sier Simone Menne til den svenske avisen Svenska Dagbladet .

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS8Foto:Star Alliance)
Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS8Foto:Star Alliance)

 

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*